Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Как да се подели дворно място м/у съсобственици?

25.02.2022 - Други - 4 Отговори     (0)

Здравейте,
ще Ви бъда благодарен за малко помощ в изясняването на един имотен казус.

Майка ми и вторият ѝ съпруг купуват дворно място 600м2 1975г.
Построяват къща на 2 етажа(приземен и същински).
1991г. се развеждат. Къщата е разделена с бракоразводното решение. Има скица на жилищната сграда и помещенията са точно изяснени и очертани, кое чия собственост остава.
Дворното място е "поделено" по 1/2 идеална част от целия размер(600м2), както си е по нотариален акт.
Тогава опънахме една мрежа по средата на двора, като си мислихме, че така е редно.
В последствие сина на бившия съпруг на майка ми, от първия му брак идва да живее при него и построяват още една къща в "тяхната" половина, която залепват за старата.
Към този момент и двамата родители са починали. Аз и сина на 2-рия ми баща сме наследници, комшии по жилищни сгради и съсобственици в идеални части на дворното място.
Аз сега, когато започнах да се интересувам, разбрах какво точно значи 1/2 идеална част. Че сме съсобственици на ...

									Георги Маврудов

Георги Маврудов

Отговори (4)    Коментара (5)

											Георги Маврудов

Георги Маврудов

25.02.2022

Коментар: ... всеки един сантиметър от двора и че мрежата с която сме разделили няма никаква правна стойност. Също, че новата къща, която построиха не би следвало да се случва без наше съгласие, но каквото било, било.
В добри отношения сме и искаме да си разделим двора в реални граници.
Лицето на имота е 24м. По принцип не държим на реално разделяне с отделни административни адреси. Достатъчно ни е да го узаконим с доброволна делба и да си знаем вече точно кой от къде и до къде е собственик на двора.

Сега, аз имам някой неясноти, които искам да си изясня, преди да сме започнали, за да не си развалим отношенията както често се случва, а също и да не похарчиме излишни средства за ненужни процедури.

1. Къщата, която е разделена с бракоразводното дело, се намира в по-голямата си част в "моята" половина на двора, така както сме го разделили с оградата. Т.е. част от застроената площ на комшията е в "моята" половина.
Прав ли съм да мисля, че оградата трябва да се премести така, че да бъда компенсиран за това разминаване и фактически по този начин да станат еднакви по размер свободните части от дворното място?

2.Както казах, земята по нотариален акт е 600м2, но тъй като бяхме последния ред имоти на квартала, през годините с цел подравняване, парцелите са претърпели три регулации. Първо 2 уголемяващи и после 1 смаляваща.
В крайна сметка сега по кадастрална карта имота се води 900м2, а ние имаме нот. акт за 600м2.
Комшиите около нас също са така. На този етап никой не си е закупил разликата от общината, а и никой не ни е притеснявал да го правим.
В бракоразводната подялба нищо не се споменава за тази общинска част.
- Как тази разлика ще се отрази на делбата? Ще може ли тя да се осъществи без да се закупуват тези части, защото аз не съм много платежоспособен?

Благодаря Ви предварително за съветите!



За контакти

											Адвокат Николина Митова

Адвокат Николина Митова

26.02.2022

Отговор: Здравейте, г-н Маврудов,

да, след като се касае за идеални части, парцелът не е реално поделен. Следва да се установи дали отговаря на изискванията на чл. 19 от Закона за устройство на територията - при урегулиране на поземлени имоти за ниско жилищно застрояване, свободно или свързано в два имота, се спазват следните размери:
1. в градовете - най-малко 14 м лице и 300 кв.м повърхност.

Предполагам, че се касае за град, ако не прегледайте цялата разпоредба на чл. 19 ЗУТ.
Необходимо е парцелът да има лице на улица 14 м. След това е необходимо геодезическо заснемане със съставяне на скица - проект за отделяне на двата парцела и сключване на договор за доброволна делба с нотариална заверка на подписите, ако има съгласие за доброволна делба.



За контакти

											Георги Маврудов

Георги Маврудов

26.02.2022

Коментар: Благодаря за отговора.
Да в град се намира, в краен квартал.
Лицето към улицата е 24 м. и по нотариален акт е 595м2.
В случай, че не става за разделяне на реални парцели, има ли начин за доброволна, нотариално заверена и безвъзвратна подялба на дворното място? Да си знаем кой с коя точно част от парцела може да разполага.



За контакти

											Адвокат Николина Митова

Адвокат Николина Митова

27.02.2022

Отговор: Делбата представлява именно реално поделяне на парцели, което е възможно във Вашия случай съгласно изискванията на ЗУТ. Ако Ви представлява проблем геодезическото заснемане и представянето на скица проект в кадастъра, можете да съставите нотариално заверен протокол за разпределение на ползването, но той не представлява доброволна делба.


За контакти

											Георги Маврудов

Георги Маврудов

04.03.2022

Коментар: Благодаря за отговорите!
Появи се малко несъгласие м/у мен и комшията. Казва, че майка ми му е подписала разрешение да строи в съсобствения имот и сега след като си построи нова къща смята, че е собственик на земята под нея и трябва да делим свободната част от двора по равно.
Май ще трябва да се консултирам с адвокат.



За контакти

											Адвокат Николина Митова

Адвокат Николина Митова

04.03.2022

Отговор: Трябва да Ви представи този документ - разрешение, като зависи и коя година е съставен с оглед приложимата правна уредба, вероятно Законът за териториално и селищно устройство.


За контакти

											Георги Маврудов

Георги Маврудов

04.03.2022

Коментар: Благодаря!
Да, ще го искам този документ.
Иначе е от 1990-1991г.



За контакти

											адв.Галина Чанкова

адв.Галина Чанкова

06.03.2022

Отговор: Здравейте господин Маврудов!
Не виждам някаква неяснота във Вашия казус.
Построената къща е била приживе поделена и там проблеми няма.
Дворното място , дори и да е 600 кв.м. , на основание чл.19 от ЗУТ също може да бъде разделено на две, тъй като изрично сте посочили, че става въпрос за град.
Ако другият съсобственик на дворното място е построил законно в своята половина новата къща - тогава и тук няма да имате проблеми.
По-скоро , аз виждам проблема в това, че дворното място има различно площ от отразената по нотариален акт.
Преди да бъде изготвена скицата за доброволна делба на дворното място между двама Ви, ще е задължително Общината да Ви издаде удостоверение за идентичност на имота, че дворно място с площ от..... и дворно място с площ от..... са един и същи имот.
С уважение,
адв. Галина Чанкова
София, ул. Три уши, 1
телефон за връзка: 0887 201 222



За контакти

											Георги Маврудов

Георги Маврудов

06.03.2022

Коментар: Благодаря за отговора госпожо Чанкова!
Не знаех за това "удостоверение за идентичност на имота".
Горе/долу ми се изясниха нещата. Само още не съм получил отговор на първия ми въпрос.
Според другия съсобственик трябва да делим двора точно по средата, а според мен оградата трябва да е малко по-към него, защото къщата, която е разделена навремето с бракоразводното решение се намира в по-голямата си част в моята половина и по тази причина, ако го разделим на средата аз ще остана с по-малка част от двора.
Приземния етаж на къщата е поделен на равни части, а от втория аз имам 2/3, а той 1/3. Такова е бракоразводното решение от 1991г.



За контакти

Тагове

здравейте
  
бъда
  
казус
  
майка
  
съпруг
  
дворно
  

място

  
600м2
  
построяват
  
къща
  
1991г
  
къщата
  
разделена
  
бракоразводното
  
решение
  
скица
  

дворното

  
идеална
  

част

  
размер
  
нотариален
  
тогава
  
средата
  

двора

  
сина
  
първия
  
него
  
половина
  
съсобственици
  
идеални
  
части
  
сега
  
разделили
  
правна
  
новата
  
случва
  
съгласие
  
разделим
  
реални
  
лицето
  
имота
  
реално
  
разделяне
  
доброволна
  
делба
  
знаем
  
къде
  
собственик
  
искам
  
преди
  
намира
  
по-голямата
  
моята
  
оградата
  
площ
  
комшията
  
начин
  
земята
  
имоти
  
общината
  
подялба
  
делбата
  
благодаря
  
маврудов
  
касае
  
парцелът
  
поделен
  
изискванията
  
устройство
  
лице
  
град
  
необходимо
  
заснемане
  
проект
  
парцела
  
отговора
  
случай
  
става
  
парцели
  
нотариално
  
представлява
  
разрешение
  
имот
  
делим
  
документ
  
виждам
  
проблеми
  
въпрос
  
съсобственик
  
удостоверение
  
идентичност
  

Популярни въпроси - Други

Виж всички въпроси

право на ползване Уважаеми господа, Къде и какво да подам, за да получа нотариалния акт, в който съм ползвател? Т.е. как мога да разбера какви имоти притежавам с право на... Последен отговор - 14.10.2023 от адв.Галина Чанкова

2 Отговори

Регистриране на наемател по настоящ адрес. Синът ми е собственик на апартамент в София, но много често е извън България. Имам пълномощно да го представлявам и заявявам всякакви услуги свързани... Последен отговор - 29.10.2023 от адв.Галина Чанкова

1 Отговори

Общинско жилище Здравейте, наематели сме на общинско жилище със синът ми от 15г. След смъртта на майка ми, съм наследник на една четвърт от селска къща с четири стаи без... Последен отговор - 7.03.2024 от Адвокат Николина Митова

1 Отговори

Имате проблем с ... Задайте въпроса си тук! Последен отговор - от

0 Отговори

Общинско жилище, право на ползване Здравейте, наематели сме на общинско жилище със синът ми от 15г. След смъртта на майка ми, съм наследник на една четвърт от селска къща с четири стаи без... Последен отговор - от

0 Отговори
Виж всички въпроси

Задай въпрос!

Колебаете се дали да закупите имот в даден район? Искате да научите каква е реалната стойност на вашия дом? Получете съвет от тези, които знаят! Ceb.bg дава възможност на потребителите да задават въпроси относно покупка, продажба, наем, стопанисване, управление, ремонт и всичко останало около имотите. Питайте и ще получите отговор от експертите в бранша!

Задай въпрос!

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив