Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

придобиване на мазе по давност

26.10.2021 - Правни казуси - 3 Отговори     (0)

Здравейте, може ли мазе да бъде придобито по давност след като не е самостоятелен обект и по този начин да се лиши апартамент от избено помещение - тъй като апартемнтът не разполага с друго подобно помещение.

Апартаментът си има описан в нотариалният акт кое точно е прилежащото му мазе.

									Иван Иванов

Иван Иванов

Отговори (3)    Коментара (3)

											Адвокат Николина Митова

Адвокат Николина Митова

26.10.2021

Отговор: Здравейте, г-н Иванов,

не сте предоставили допълнителна информация по темата, а именно - владелецът има ли право на собственост върху апартамент в тази сграда. Не съществува забрана да се придобие по давност такова помещение, щом в сградата владелецът има друг обект – апартамент. Има възможност да се придобие на основание давностно владение правото на собственост върху обект, представляващ принадлежност към жилище в една сграда /чл. 37 ЗС/, доколкото владението се осъществява от един от собствениците на жилище спрямо друг такъв в същата сграда,



За контакти

											Иван Иванов

Иван Иванов

26.10.2021

Коментар: Здравейте и благодаря за отговора.

Да, човекът, който претендира за мазето има имот в сградата, но към момента аз съм фактическият владелец на мазето, което е мое по нотариален акт.

Човекът, който претендира за мазето, има друго мазе описано в неговият нотариален акт.

Също така, не живее в сградата от години и не е упражнявал фактиеско владеене.

При евентуален съдебен спор може ли съдът да ми отенеме мазето като по този начин да остави моят апартамент без мазе/сладово помещение?

Ако е важна информацията, данъците за апартаментът и въпросното мазе, което е част от апартаментът - са плащани редовно.



За контакти

											Адвокат Николина Митова

Адвокат Николина Митова

26.10.2021

Отговор: Здравейте, г-н Иванов,

при така описаната ситуация изглежда недоказуемо съответното лице, което евентуално претендира за давностно владение върху Вашето мазе, да придобие право на собственост върху това мазе. Още повече, че не уточнявате този съсед има ли достъп до Вашето мазе, ползва ли ключ и пр.



За контакти

											Иван Иванов

Иван Иванов

26.10.2021

Коментар: Здравейте и благодаря отново за отговора!

Аз съм собственик на апартамента отскоро. Имотът преди това е отдаван под наем дълго време и бившият собственик малко е изпуснал какво се случва.

Когото влизах във владение подписахме протокол, че ми предава клюочвете за апартамент и мазето.

Когато се опитах да го отворя се оказа, че не мога - ключът не съответстваше. Говорих с вече бившият собственик и той изрази съмнение, че или ключовете са изгубени/сменени от някой наемател или някой от входа е завзел мазето.

Тогва, аз със скица на мазетата, за да съм сигурен кое е моето, го отключих с клюар и смених патрона и към момента си го ползвам. Вътре имаше малко строителни материали - примено 2 малки кофи стар латекс и някакви дуги боклуци, които преместих в едно празно мазе. Това се случи пред свидетели.

Този, другият собственик, който претендира за мазето, твърди, че това било тяхното мазе, защото когато купили апартаментът им казали - то не е вашето, ама си го ползвайте.

Също така, този собственик не живее от години в България, както и човекът, който му е продал апартемнтът също не е в България.



За контакти

											адв.Галина Чанкова

адв.Галина Чанкова

31.10.2021

Отговор: Здравейте господин Иванов!
Не съществува забрана да се придобие по давност собствеността върху мазе, принадлежност към апартамент в жилищна сграда, щом в сградата владелецът има друг обект - апартамент, доколкото владението се осъществява от един от собствениците на жилище спрямо друг такъв в същата сграда. В този смисъл е постановеното по реда на чл. 290 от ГПК решение № 394 от 22.10.2010 г. на ВКС по гр. д. № 185/2010 г., II г. о., ГК.
Съгласно разпоредбата на чл. 79, ал.1 от ЗС правото на собственост по давност се придобива върху недвижим имот с непрекъснато владение в продължение на 10 години. Като елемент от придобивната давност владението трябва да бъде явно и несъмнено, да се манифестира такова поведение, което да не оставя никакво съмнение, че владелецът упражнява фактическата власт за себе си.
С уважение,
адв. Галина Чанкова
София, ул. Три уши, 1
телефон за връзка: 0887 201 222



За контакти

											Иван Иванов

Иван Иванов

03.11.2021

Коментар: Здравейте, адвокат Чанкова и благодаря за отговора!

Да, аз разбрах, че мазе може да се придобие по давност, но по-скоро се интересувам дали то може да бъде придобито, ако това ще е в противоречеие със ЗУТ:

Чл. 40. (1) Всяко жилище трябва да има самостоятелен вход, най-малко едно жилищно помещение, кухня или кухненски бокс и баня-тоалетна, както и складово помещение, което може да бъде в жилището или извън него. Допустимо е помещенията да бъдат пространствено свързани с изключение на тоалетни и бани-тоалетни.
(2) Санитарни помещения над жилищно помещение, над кухня или килер за хранителни продукти се допускат само в жилището, което обслужват.

А именно в частта, че всяко жилище трябва да има складово помещение.

Т.е. може ли да се приеме решение в противоречие с този закон и да се отнеме от жилище единствнеото му складово момещние, каквото се явява мазето?



За контакти

Популярни въпроси - Правни казуси

Виж всички въпроси

въвод във владение на имот Сключена сделка за покупко продажба на недвижим имот.Нотариялният акт е под условие.Предаването владението на имота ще се осъществи два месеца след... Последен отговор - 6.08.2024 от адв.Галина Чанкова

2 Отговори

Неуредени сметки по регулация със съседите Здравейте, със съседите имаме неуредени сметки по регулация.Техният имот е маломерен и преди 30години им придадоха 80 кв. м от нашият имот.Водихме дела,... Последен отговор - 17.08.2024 от адв.Галина Чанкова

2 Отговори

разделяне на имот Собственик съм на къща в село като 1/2 част съм придобила от завещание, а другата 1/2 част чрез дарение. Сега искам да разделя имота на две части - частта с... Последен отговор - 12.04.2024 от адвокат Милена Миткова

1 Отговори

Наследство от починал българин в Испания Здравейте, наследник съм на майка ми, починала в Испания преди 4 месеца. Ходя по мъките с документ изпратен от Испания, който трябва да представя в... Последен отговор - 30.11.2024 от адв.Галина Чанкова

1 Отговори

Отлагане на дело Съдията отложи делото (гражданско) поради неявяване на другата страна - ответник, както и адвоката му. В ранните часове на деня на делото ответникът е... Последен отговор - от

0 Отговори
Виж всички въпроси

Задай въпрос!

Колебаете се дали да закупите имот в даден район? Искате да научите каква е реалната стойност на вашия дом? Получете съвет от тези, които знаят! Ceb.bg дава възможност на потребителите да задават въпроси относно покупка, продажба, наем, стопанисване, управление, ремонт и всичко останало около имотите. Питайте и ще получите отговор от експертите в бранша!

Задай въпрос!

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив