Често пъти купувачите теглят кредит от банка, за да закупят желания имот. Но проблем ли е, ако имотът е ипотекиран в банка? Адвокат Милена Миткова обяснява каква е процедурата и как протича самата сделка.
На първо място купувачът трябва да има сключен договор за банков кредит, който предвижда каква сума ще му бъде отпусната, както и че същата е предназначена за закупуване на недвижим имот.
След това следва да поиска от продавача да се снабди с референция от неговата банка, от която става ясно каква сума е необходима за пълното погасяване на неговия кредит и съответно – заличаване на ипотеката.
Накрая се сключва договор за продажба на имота (нотариален акт), в който е описано и как ще стане плащането на продажната цена, а именно – със средства от новия кредит. В същия ден купувачът учредява и ипотека в полза на своята банка. Така имотът вече е с две ипотеки – на продавача и купувача.
Когато договорът за продажба и договорът за ипотека се впишат в Агенция по вписванията, банката на купувача превежда сумата за покупката по сметка на продавача и с тази сума се погасява неговото задължение, а банката издава съгласие за заличаване на ипотеката и същото се вписва. След това само новата ипотека остава като тежест върху имота.
Това е в случай, че целият кредит на купувача отиде за погасяване на кредита на продавача, подчертава юристът. Ако е необходима по-малка сума, а остатъкът ще остане за купувача, нещата се случват приблизително по същия начин.
Разликата е, че банката на купувача първо ще преведе само тази част от сумата, която е необходима за погасяване на кредита, а остатъка ще преведе, едва когато е заличена ипотеката на купувача и от удостоверението за тежести е видно, че ипотеката към нея е вече първа по ред и единствена.