Инженер Валентин Зеленченко е добре познато име в пътното строителство. От много години е изпълнителен директор на "Пътно строителство" АД - Добрич. В бранша е известен и с това, че държавата му дължи около 7 млн. лв. за ремонтирани и новопостроени пътища, както и с това, че няма намерение да кандидатства, за да си ги получи чрез Българската банка за развитие.
"Не съм подал заявление за получаване на парите чрез Българската банка за развитие, защото ще ми удържат 7-8%. При 7 млн. лв. това са много пари. Държавата рано или късно ще ни плати. Това може да стане например и чрез даване на държавни ценни книжа. Аз нямам отношения с Българската банка за развитие, а с държавата", категоричен е инж. Зеленченко. Дълговете на държавата към него са от 2008-2009 г. "Първоначално се твърдеше, че парите ще ни бъдат изплатени до април тази година, а след това министър Росен Плевнелиев каза, че който не се възползва от механизма чрез банката, може да си получи парите до края на април догодина. Всеки ден ли ще ни лъжат?", пита инженерът. Твърди и че не е искал среща със строителния министър - просто защото нямало за какво да си говори с него. "Държавата рано или късно ще ни плати", смята инж. Зеленченко. Според него дългът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), обявен през миналата седмица за 50 млн. лв., е смешно малък и затова трябва да бъде платен.
Всъщност фирмата на инж. Валентин Зеленченко е една от 64-те, на които пътната агенция дължи пари, заработени през 2008 и 2009 г. - в края на мандата на кабинета "Станишев". На тези фирми държавата дължи около 36 млн. лв. За някои от тях дълговете са съвсем малки - до 5000 лв. Фирмите с малки вземания са готови да чакат, докато агенцията им ги даде, защото от тези суми не зависи бъдещето на компаниите. Фирмите, които имат да получават над няколко милиона обаче, обмислят и друг вариант - да съдят държавата.
"Ако до април догодина не ни бъде платено, ще заведа дело", категоричен е инж. Зеленченко. "Фирмите ще дадат на съд държавните ведомства, които им дължат пари", твърди и членът на УС на Българската браншова камара "Пътища" инж. Румен Йовчев.
Какво ще стане, ако компаниите заведат дела и ги спечелят? Тогава Агенция "Пътна инфраструктура" ще трябва да плати и неустойките по договорите за забавените плащания. Според шефове на пътни фирми в случая става дума за лихва от основен лихвен процент плюс 10 пункта. От АПИ заявиха, че ако се стигне дотам, ще бъдат принудени да изпълнят съдебните решения. Ако нямат пари за годината, в която се е произнесъл съдът, изплащането ще бъде отложено за следващата. От агенцията твърдят, че щом сега действа механизмът за разплащане през Българската банка за развитие, те няма как да платят на никоя фирма, дори и да става дума за сума, по-малка от 1000 лв.
Това е поредният случай, в който пътностроителни фирми заплашват държавата със съд. Досега обаче те не са се осмелили да направят това. Вероятните причини са две. Първата е, че се надяват все пак да получат парите си, макар и със закъснение. Втората - шефовете на тези компании се страхуват, че фирмите им повече няма да печелят обществени поръчки, а в пътното строителство държавата е основният възложител и без поръчки от нея те са обречени на фалит. Предвид кризата, която засегна първо строителството у нас, обаче някои ще бъдат принудени да заведат дела за получаването на парите. Засега нямат друг начин да оцелеят.
Източник: pari.bg
Снимка: mendoza-associates.com