Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Статии

Добави коментар

Авг 9, 2012

Някогашната перла на търговските улици в България - бул. „Витоша“, която изпадна в немилост с напредъка на глобалната криза след 2007 г., продължава да страда поради съвкупност от редица негативни фактори. Със забавянето на икономиката секторът на търговията бе един от първите пострадали, в резултат на което редица търговци бяха принудени да преразгледат своите дейности и да оптимизират веригите си. Това постави началото на отлив на търговци от някои от основните улици и последва спад в наемните нива.
На върха на пазара през 2005 г. „Витошка“ блестеше на едни от челните позиции в световната класация на търговски улиците с най-високи наеми. Разхождайки се по столичния булевард днес за мнозина е трудно да повярват, че само преди няколко години това беше 22-рата най-скъпа улица в света. До 2009 г. тя вече беше паднала до 53-о място по наеми в света.

Спадът, който не е спирал през последните години, отреди място на булевард „Витоша“ в нови класация – този път на най-бързо поевтиняващите търговски улици в глобален план. По данни на консултантската компания Colliers International от миналата година булевардът се нарежда на четвърто място в света по спад на наемите с понижение от 13,33%.

Още спад

В нов доклад на консултантската компания Forton International се посочва, че само за първите шест месеца наемите на първокласните търговски улици в София са паднали с 20%, като заслугата за това е отново на Витошка.

Миналия месец от Colliers обявиха, че в центъра на София има около 4 500 кв. м търговски площи, които стоят празни. Общо 80% от тях се намират на Витошка.  Данните на компанията за първите шест месеца на годината показват спад от 5% на наемните нива на главните търговски улици в столицата. „Най-съществено се понижават стойностите им на бул. „Витоша“, допълват експертите.

По-рано през 2012 г. от GVA Sollers посочиха, че към края на 2011 г. около 40% от площите на най-големите търговски улици в София са били празни. От Forton обясняват опразването на магазините и спадовете на наемите с продължаващите ремонтни работи на булеварда и строителството на втория лъч от софийското метро. Тези фактори се прибавят към и без това мрачната пазарна ситуация, която тежи на секторите на търговски имоти и търговията на дребно като цяло.

Друг ключов фактор са новите и модерни търговски площи, които излизат на пазара в България. Според анализ на CBRE София се нарежда на 34-о място по строителство на нови търговски центрове. През първата половина на 2012 г. беше отворен Галерия Бургас, който добави близо 35 хил. кв. м брутна отдаваема площ. Наред с него в страната бяха открити още няколко мащабни обекта на търговски вериги като Baumax, Jumbo, Пикадили и др.

Към края на юни търговските площи в процес на строителство са почти 240 хил. кв. м брутна отдаваема площ. До края на 2013 г. се очаква да бъдат довършени още четири големи търговски центъра. Новите площи, които се очаква да излязат на пазара, ще продължат да оказват натиск върху наемите в търговския сегмент на пазара на имоти и за напред. Този фактор, заедно с ремонтните работи по "Витоша", ще продължи да оказва натиск върху търговските улици като цяло в средносрочен план, смятат от Forton.

40 евро/м2

От компанията изчисляват средните наемни нива на Витошка на 40 евро на кв. м на месец. Това е малко над средното ниво за основните търговски улици в София, което според Colliers е 38 евро на кв. м. За сравнение, преди кризата имаше наеми от 150 евро и повече. Към 2009 г. месечният наем вече беше паднал средно до 80 евро на кв., а през 2011 г. се понижи до 50 евро.

Въпреки това някои експерти смятат, че след приключването на ремонтните дейности по булеварда търговците ще обърнат поглед отново към Витошка и булевардът ще възвърне своята привлекателност. Занижените наемни нива в случая би трябвало да имат положителна роля и да стимулират търсенето на нови площи, като на целия процес се очаква да въздействат положително плановете за архитектурно облагородяване на целия район.

Специалистите от Forton прогнозират, че след завършването на моловете, които в момента са в строеж, бъдещото предлагане на нови площи ще бъде ограничено, тъй като пазарът ще достигне точка на зрялост и наситеност. Това в дългосрочен план ще повлияе за постигане на известно равновесие в сегмента. Разбира се икономическото развитие ще има основна роля в този процес, тъй като в момента несигурността и високата безработица са основен фактор за свиването на потреблението.

По статията работиха: Ангел Милев, автор Ангел Милев, редактор Миглена Иванова

източник: Investor.bg

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив