Само за 12 минути метрото ще прекосява София от кв. „Надежда” до бул. „Черни връх” от днес. Разстоянието от кв. „Лозенец” до центъра пък ще се взима само за 5 минути. Новият лъч ще бъде открит днес в присъствието на председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу, който пристигна специално за прерязването на лентата и още снощи бе посрещнат на летището от премиера Бойко Борисов. Освен тях на пускането на новия лъч ще присъстват и столичният кмет Йорданка Фандъкова и транспортният министър Ивайло Московски. На една от станциите има направена специална статуя, която ще бъде показана за първи път на Барозу. Софиянци ще могат да се возят по новия участък на подземната железница в първия ден от 14 часа.
Новият участък от метрото е дълъг 11 км и има същия брой станции - „Ломско шосе”, „Бели Дунав”, „Надежда”, „Хан Кубрат”, „Кн. Мария Луиза”, „Централна гара”, „Лъвов мост”, „Сердика”, „НДК”, „ЕС”, „Джеймс Баучер”. Всички имат асансьори за хора с увреждания по един или два апарата за билети. Както и при първия лъч, новите станции са с различен дизайн. GSM-ите обаче ще имат обхват в тях от догодина. С пускането на втория лъч подземната железница в София вече е дълга 31 км. Строежът на трасето и покупката на 18 влака струват 311 млн. евро. Парите са от програма „Транспорт” и от държавния бюджет.
В 5,30 сутринта ще тръгва първият влак от „Надежда” и от „Черни връх”. В час пик мотрисите
ще се движат на интервал от 6 минути а в останалото време – на 9. При нужда мотрисите може да пътуват и на по-малък интервал в зависимост от броя пътници. „Очакваме 130 000 човека да се возят всеки ден по втората линия от „Надежда” до „Черни връх”, обясни шефът на „Метрополитен” инж. Стоян Братоев. В участъка „Сливница” - „Младост” ще има допълнителни мотриси, защото първият лъч е по-натоварен – по него пътуват 215 000 човека всеки ден.
„Метрото ще увеличи общия си дял в градския транспорт. Една четвърт от хората, които го ползват, могат да се возят с най-екологичния, бърз и удобен транспорт”, каза Йорданка Фандъкова. Веднъж слезли под земята, пътниците могат да ползват двата лъча на метрото - „Надежда” - „Младост” и „Надежда” – „Черни връх”, само с един билет. Прекачването става между станциите „Сердика 1” при хотел „Шератон” и „Сердика 2” пред ЦУМ без да се излиза на повърхността Преминаването отнема около две минути.
За новия метролъч вече са доставени 18 руско-японски влака с климатик. При наближаване на всяка станция те ще се движат на спирачен режим, двигателят ще играе ролята на генератор и ще връща тока обратно в системата. Така ще се икономиса близо 25% от тока. Влаковете са с по 4 вагона и ще се движат с максимална скорост от 80 км в час.
„Около 400 служители са назначени да обслужват новия метродиаметър, като около 70% от тях са млади хора, каза Стоян Братоев. Наети са два випуска с общо 75 машинисти, завършили Транспортния университет „Тодор Каблешков”. През октомври ще започне строежът на метрото от „Цариградско шосе” до втория терминал на летище София, съобщи инж. Стоян Братоев. Участъкът е дълъг около 5 км.
2500 места в подземни паркинги
Нови подземни паркинги до крайните метростанции ще осигурят 2500 паркоместа за коли. През септември ще бъдат отворени буферните паркинги при бул. „Черни връх” за 620 автомобила, под „Ломско шосе” - с 480 места, при Централна гара – със 150. В първия месец в тях ще се паркира безплатно. Буферният паркинг под бул. „Цариградско шосе” с 1250 места обаче става платен. За хората, които си купят билет за метро, първите два часа престой на автомобила ще са безплатни, а за останалите ще се плаща по 50 стотинки на час.
Сменят маршрута на автобуси и трамваи
Пускането на новото метротрасе променя маршрута на част от автобусите и трамваите в София от утре. „Така хората ще бъдат максимално улеснени”, обясни зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Автобус №85 ще промени маршрута си в жк „Надежда” и ще минава близо до трите метростанции в квартала. Вече няма да се движи по бул. „Рожен”, а по бул. „Ломско шосе”. По „Рожен” ще минава трамвай №12. При станция „Хан Кубрат” в „Надежда” ще се разкрият две спирки за автобуси №85 и 86. До метростанция „Ломско шосе” ще спират автобуси №87 и 150.
Промени има и в довеждащия транспорт до спирка „Джеймс Баучер”. В час пик трамвай №10 ще има 18 коли, а не 16, както досега. Променя се маршрутът на автобус №98, който ще спира до станция „Джеймс Баучер”. Ще има и нова спирка на бул. „Черни връх”, която ще е близо до последната на трамвай 10 и ще осигури връзка на трамвайната линия с автобуси №83, 88 и 120 в посока промишлената зона.
Освен това от 10 септември заради началото на учебната година и края на отпускарския сезон ще се намали интервалът на движение на трамваи, автобуси и тролеи. „В началото на следващата година ще има пълна реорганизация на наземния транспорт, защото тогава вече ще бъде ясно къде какъв е пътникопотокът във втория метролъч”, обясни Христов.
Източник: Монитор