Делът на празните офиси в София се задържа на ниво от около 30% през третото тримесечие на годината, като при сградите клас А процентът незаетост се движи около 18%. Това коментира Владислав Кайзеров, мениджър “Офис площи” във Forton International, партньор за България, Сърбия, Косово и Македония на Cushman&Wakefield (C&W), на семинар за журналисти, на който бяха представени тенденциите на пазара на бизнес имоти през третото тримесечие на годината. Няколко проекта клас А са вече запълнени на 100% и се очаква повишаване на заетостта на още няколко ключови офис сгради до края на годината, коментира Кайзеров.
Интересът на потенциалните наематели е концентриран основно върху първокласните сгради. “Офисите клас Б, разположени в по-трудно разпознаваеми локации, срещат известни предизвикателства при намирането на наематели”, посочи Кайзеров. Общият обем офис площи към септември 2012 г. е 1 576 500 кв.м, като нови 19 100 кв.м бяха завършени през последните 3 месеца.
Новопостроените офис площи от юли до края на септември са с 20% по-малко спрямо предходния тримесечен период, но на годишна база се наблюдава ръст от 6 на сто. До края на годината се очаква завършването на още 51 000 кв.м офиси в столицата. Преместването на офиси продължава да е най-актуалната тенденция, а компаниите от IT сферата и телекомуникациите са сред най-активните офис наематели. Наемните нива остават стабилни, като за сгради клас А в централната градска част нивата са между 12 и 15 евро на кв.м. В широк център и по основните булеварди наемите на клас А офиси се движат между 9 и 12 евро на квадрат, а офисите в покрайнините и клас Б офисите се отдават на стойност от около 6-8 евро на кв.м.
Пазарът на търговски площи е в очакване на третата вълна молове. Общият обем на търговските площи остава непроменен през третото тримесечие на годината – 594 410 кв.м, като на 1 000 души население са падат средно по 81 кв. м. Това нарежда България на 31-во място сред 35-те европейски държави.
Т. нар. Big-box търговци продължават тенденцията за разширяване на мрежата от бързооборотни стоки, констатират още от консултантската компания. Към края на третото тримесечие в процес на изграждане са 239 500 кв.м търговски площи. Общо 4 търговски центрове се очаква да бъдат завършени до края на 2013 година – Bulgaria Mall (33 000 кв.м) ще отвори врати през декември тази година, Парадайз Център със своите 80 000 кв.м ще стартира през пролетта на следващата година.
В края на 2013 се очаква откриването на South Ring Mall (72 000 кв.м) и The Strand, първият открит мол в страната (30 500 кв.м). С откриването на планираните обекти в София в края на 2013 година общият обем търговски площи в столицата ще се увеличи със 111%, отчитат от Forton. Това ще доведе до натиск върху наемните нива. Същевременно търсенето на търговски площи от страна на търговците е активно и е насочено основно точно към новите проекти.
Наемните нива не отбелязват съществена промяна. Към момента наемите на главните търговски улици се задържат на около 40 евро на кв.м, а в моловете квадратен метър площ месечно продължава да струва 27 евро за магазин от 100 кв.м. В провинцията нивата в търговските центрове се движат между 18 и 20 евро. Що се отнася до бул. “Витоша”, който беше водещата търговска улица на София, с подобряването на инфраструктурата в района се очаква и нейното възраждане като много добра търговска локация, посочи Росен Генев, мениджър “Търговски площи” в компанията.
Проблемът на Витошка е, че потенциалните наематели търсят окрупнени площи, а на улицата такива няма. В някои случаи собствениците на преди просторни помещения са ги разделили на няколко по-малки, на които са намерили наематели и така си докарват същия наем, какъвто са получавали отпреди кризата. Заради по-високите наеми пък интерес към помещенията на бул. “Витоша” проявяват предимно заведения, които имат потенциал да реализират по-големи обороти заради увеличения човекопоток.
Източник: Investor.bg