Все по-често обитателите на новопостроени сгради се сблъскват с проблеми по тях. На едни покривът протича от топенето на снега, на други терасата се наводнява заради запушени или липсващи тръби, на трети пада мазилката и изолацията от влагата. Някои осъмват с дълбоко напукани стени, а има и такива, които се страхуват за безопасността си, защото основите са пропаднали.
Какъвто и дефект да се е появил, трябва да знаете, че всяка нова сграда има гаранционен срок, в който строителят е длъжен за своя сметка и със собствени средства да го отстрани. Това е регламентирано в наредба номер 2 към закона за устройство на територията от 31 юли 2003 г.
В глава 4 от наредбата са описани гаранционните срокове за всеки строителен обект. Те се записват в договора между възложителя и изпълнителя за съответния строителен обект, но не могат да са по-малки от минималните в наредбата. Гаранционните срокове започват да текат от деня на въвеждането на строителния обект в експлоатация. За такова се приема издаването на разрешение за ползване или на удостоверението за въвеждане в експлоатация.
В зависимост от вида на строително-монтажните работи сроковете са между 3 и 10 г.
Така при възникнали проблеми по сградата, която е в гаранция, трябва да се обърнете към строителя и той да ги отстрани. В последните години обаче това става почти невъзможно. Причините са различни. Строителят може да е фалирал в кризата и да няма как да предявите претенциите си към него. Дори и да не се е стигнало до несъстоятелност, може да има финансови затруднения и да се оправдае, че няма средства, хора и техника, с които да поправи дефектите.
Среща се и друг казус - фирмата е сменила адреса, телефона и всичките си контакти и е трудно откривама. Понякога обаче всичко й е наред, но собственикът въпреки това отказва да изпълни законовите разпоредби. В този случай имате право да съдите строителя. Това също е регламентирано в наредба 2. Случаите в практиката подобен казус да се отправи към съда обаче са много малко.
Собствениците на апартаменти обикновено смятат, че завеждането на иск ще е губене на време и средства, решение може да има след години, а през това време ще се налага или да търпят дефектите, или сами да ги отстранят и да чакат възстановяване на средствата.
Ето защо в повечето случаи обитателите в новите жилищни сгради предпочитат да се оправят сами. По-далновидните създават нещо като фонд "Резервен". В него събират определени суми от всеки апартамент - примерно по 5-10 лв. на месец. Така искат да са подсигурени с готови средства в случай на нужда, без да се налага да натоварват бюджета си изведнъж.
ИЗВАДКА ОТ наредбата
Чл. 20, ал. 4. Минималните гаранционни срокове на изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти са:
1. За всички видове новоизпълнени строителни конструкции на сгради и съоръжения, включително и за земната основа под тях - 10 години.
2. За възстановени строителни конструкции на сгради и съоръжения, претърпели аварии - 8 години.
3. За хидроизолационни, топлоизолационни, звукоизолационни и антикорозионни работи на сгради и съоръжения в неагресивна среда - 5 г., а в агресивна среда - 3 г.
4. За всички видове строителни, монтажни и довършителни работи (подови и стенни покрития, тенекеджийски, железарски, дърводелски и др.), както и за вътрешни инсталации на сгради - 5 години.
www.imoti.net