Варненски учени са разработили иновационен проект за изграждане на подземни многоетажни екогаражи с изкуствен интелект. Той е дело на д-р инж. Атанас Сяров от Научно-техническия съюз в града и доц. д-р Петър Балабански от Техническия университет. гаражите ще бъдат със сглобяемо-монолитна конструкция, обясни Сяров пред БТА. Всяка клетка ще е оградена със стени, ще има и врата, недостъпна за външни хора. гаражът може да бъде 10-етажен, а капацитетът му да достигне до 200 автомобила.
"На практика построяването на такива съоръжения ще разреши проблемите с паркирането в големите градове, тъй като те заемат твърде малко площ на повърхността", обясни Сяров. По думите му един подземен гараж от такъв тип е с диаметър 20 метра и дълбочина 30 метра. "На повърхността обаче всъщност ще бъдат заети само 20 квадратни метра територия, където да спират колите преди да слязат в подземната част. Ако се направи паркинг за 200 коли на повърхността, е нужна площ от два декара, а такива терени в големите градове трудно се намират", коментира още инженерът.
Учените предвиждат подземните гаражи да са с цилиндрична форма. Цялото обслужване на съоръжение ще бъде поверено на компютри. Всъщност гаражите ще се управляват от няколко сензорни електронни сканиращи системи и подсистеми, обясни Сяров. Според разработката изкуственият интелект ще може да разпознава дистанционно номерата на колите, които трябва да бъдат паркирани. Системата ще може да идентифицира дистанционно собственика на колата, който я оставя чрез сканиране на неговата шофьорска книжка.
Освен това ще засича дали в колата има хора или животни и ще спира придвижването на автомобила, тъй като гаражите ще са забранени за присъствие на живи същества. Сензорната система ще може да определя още дали в колата няма взривни вещества или някакви отрови, както и наркотици. Всъщност шофьорите ще оставят колите си на повърхността, обясни Сяров. От там ще я поема изкуственият интелект. Чрез мобилен трансбордер и асансьорна платформа всеки автомобил ще бъде транспортиран и оставен в гаражна клетка.
Времето за спускането или вдигането на колата до повърхността би варирало от 60 до 180 секунди в зависимост от етажа, където е била паркирана. В проекта са разработени и серия подсистеми, които гарантират непрекъснато видеонаблюдение на гаража, осигуряване на положителна температура, както и вентилиране на въздуха. Предвидени са и мерки за противопожарна безопасност.
Чрез изкуствения интелект на практика ще става и разплащането. Компютърът обаче няма да борави с пари в брой, а само с банкови карти. Всеки гараж ще има своя изкуствен интелект, но ако в града бъдат построени няколко, системите могат да бъдат обединени, посочи Сяров. По думите му е необходимо да се осигури минимален персонал, който да следи денонощно работата на съоръженията и да се намесва в случай на някаква авария.
Учените са изчислили, че себестойността на един квадратен метър от техния гараж, би била около 100 евро. Когато се прибавят всички планирани съоръжения, стойността на една готова гаражна клетка става около 1600 евро. Атанас Сяров уточни, че проектът вече е представен пред ръководството на Техническия университет. С него са запознати и някои от представителите на местната власт във Варна. Според учените обаче най-добрият вариант за прилагането му в практиката би бил публично-частното партньорство.
www.imoti.net