Дек 30, 2013 |
|
Повече от 15 % е ръстът на пазара на професионална поддръжка на сгради през 2013 година. Ако в края на 2012 година общият обем на бизнеса се равнява на 4,2 млрд. лева, то към момента тази стойност е над 5 млрд. лева. Това сочат данните на специализирана в сектора компания. „Професионалното управление набра скорост изключително бързо на българския пазар, при това в годините на икономическа стагнация”, коментира Бисера иванова, изпълнителен директор. „Последните проучвания сочат, че тази дейност е първият и най-важен фактор при избора на бизнес имот – компаниите наематели търсят гаранция за бърза реакция при авария, което постигат най-лесно с интегрирана услуга за поддръжка; те очакват висок клас на помещенията и на различните системи в сградата. Това обяснява и динамиката на пазара за професионално управление – инвеститорите все по-често прибягват до тази услуга още в началните етапи на проектиране, за да подпомогнат процеса по реализация на сградата си на пазара на наеми.”, допълва иванова.
По думите й, през 2014 година обемът на бизнеса ще нарасне с допълнителни 15%, като фокуса ще бъде върху услугите по техническа поддръжка, които ще нараснат с поне 25%. Най-популярната фасилити услуга в страната остава почистването, която се използва от над 90 % от фирмите. Интерес представлява обаче засилващата се тенденция за аутсорсване на услугите по техническа поддръжка, включващи най-общо периодична/регулярна профилактика, поддръжка и аварийни ремонти на всички системи и инсталации в сградите, като електрически инсталации, отоплителни, климатични и вентилационни системи и други. Един от най-любопитните казуси през 2013 г. е този за разделното събиране на отпадъците. Той за пореден път доказва, че голям процент от разпоредбите, които засягат организацията на работа на малките и средни компании са трудни за прилагане. „Само 26% от фирмите в България събират разделно боклука, както ги задължи законът от 1 януари тази година”, коментира иванова. „Въпреки че глобата достига до 20 хил. лева, българските компании все още не са успели да се сдобият със специалните кошчета за разделно събиране и не са мотивирани да спазват изискванията. Това не е приоритет на голяма част от фирмите в страната, тъй като малките компании произвеждат твърде малко боклук, за да си позволят професионална услуга за неговото рециклиране.”, допълва тя.
По думите й стойността на специалните кошчета за разделно събиране варира от 30 до 150 лева за офис с площ от 200 кв.м. Изискването по закон важи за всички фирми – от ресторанти и магазини до малките административни офиси. Едва 13% от последните /малките административни офиси/ са спазили закона, сочат данните на компанията. |
|
|
Добави коментар
Още публикации
Тагове
пазара
професионална
поддръжка
сгради
2013
година
края
2012
бизнеса
млрд
лева
сочат
данните
сектора
управление
коментира
иванова
услуга
системи
сградата
допълва
думите
услугите
техническа
сградите
фасилити
офис
увеличението
компании
страната
фирмите
инсталации
събиране
малките
разделно
специалните
кошчета
административни
офиси
Полезни сайтове
-
Топ класацията на българските сайтове
адвокат Милена Миткова
Адвокат
София
Владимир Йосифов
Консултант
София
Таня Китик
Консултант
София
Антон Илиев
Брокер
София
Кристина Найденова
Брокер
София
инж. Петър Петров
Инженер
Стара Загора