Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Анализи

Добави коментар

Дек 11, 2013

Кое прави една сграда качествена и какви са изискванията на клиентите на жилищни и бизнес имоти - това става ясно от проучване на компаниите АДРЕС и forton, част от групата на AG Capital. Като главен спонсор на 12-тото издание на конкурса „Сграда на годината" през 2013 г., двете компании от холдинга направиха допитвания до своите клиенти, които от своя страна посочиха кои са най-важните фактори при избора на жилищен и съответно на бизнес имот.

Цена, локация и площ са първостепенните критерии при покупка на жилище, показва проучването на АДРЕС - най-голямата компания за недвижими имоти на територията на България. Квартали с изградена инфраструктура и лесен достъп до обществени услуги са предпочитани от клиентите, а масовото търсене рядко надхвърля 50 000 евро. Все пак покупката на всеки шести клиент е за над 70 000 евро, а около 9% търсят жилище над 100 000 евро. Двама от трима купувачи се насочват към двустайно или тристайно жилище, посочват още от АДРЕС.

Според допитването на компанията второстепенните критерии на купувачите са свързани със заобикалящата среда, характеристики като светла височина, разпределение, размери и качество на общите части. Имоти с твърде малки спални (под 10 кв.м), ниски тавани (под стандартния минимум от 2.4 метра), неправилни форми на помещенията обикновено се продават с отстъпка от стандартните цени на квадратен метър в съответната сграда, за да привлекат купувачи. Поддържането на общите части има по-малко значение при избора на жилище от фактори като цена и размер на имота. Това все пак е най-често очакваната допълнителна услуга, следвана от наличието на жива охрана, видеонаблюдение и контрол на достъпа във входа или комплекса.

Професионалната поддръжка обаче е ключова при избора на бизнес имот, сочи проучването на forton - международна консултантска компания, тясно специализирана в областта на бизнес имотите, партньор за България и Македония на международната фирма Cushman & Wakefield. Лесният достъп е другият съществен фактор, оказващ влияние при избора на офис площ или търговски имот. По данни на компанията, центърът вече не е най-предпочитаното местоположение както за офис, така и за търговия на дребно.

На първо място за офиси са главните булеварди, които водят към центъра, а за магазини в търговски центрове - локации с голям трафик и човекопоток.

Според проучването:

• Транспортният достъп е на първо място и в двата случая, макар че видовете транспорт се различават. За офис наемателите на първо място е общественият транспорт и с най-голямо значение от него е метрото. За търговските вериги автомобилният достъп е най-важен.
• Наемателите и в двата сектора търсят цялостна услуга, която включва качествена поддръжка и управление и предлагане на допълнителни услуги.
• Наемателите и в двете групи са чувствителни към цената - както към базовия наем, така и към таксите, които наемодателите събират за управление, поддържане на общите части, а в търговските центрове - и за маркетинг. И все пак за тях цената не е на първо място.
• Офис наемателите търсят широки помещения с правилни форми, които позволяват ефективното оползотворяване на пространството при разнообразни разпределения.
• Мениджърите обръщат сериозно внимание на комфорта на служителите: те очакват висок клас системи за отопление, вентилация и климатизация, светли, широки и високи помещения и отваряеми прозорци.
• Миксът от наематели е от съществено значение за всеки търговски център. Едва след него идват техническите характеристики на сградите.
• Локалната инфраструктура, подходите с автомобил или към спирки на обществения транспорт и пешеходния трафик, както и разпределението на магазините вътре в търговския център са от най-съществено значение за търговските вериги.
• Предвид значението на разнообразието от магазини за наемателите не е случайно, че големите търговски центрове (за България над 30 хил. кв.м) са най-предпочитаният тип.


Източник: Money.bg

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив