Инвестицията в имот с цел търговска дейност често се оказва печеливша в дългосрочен план. Важно е да се разбере обаче как стои въпросът за наемането на помещение и как се определя то преди и след смяната на статута му. Ако например става въпрос за отваряне на магазин за дрехи или обувки – нужно ли е издаване на разрешение от ХЕИ и т.н. Специалистите отговарят.
Брокер Антон Илиев поставя въпроса дали помещението преди също е функционирало като магазин. За да съществува какъвто и да е магазин, трябва да има необходимата светла височина от 320 см. разходите по смяна на статута, допълва Илиев, са въпрос на договорка, ако преди магазинът се е ползвал за нещо друго.
Има наемодатели, които отдават своите магазини в състоянието и вида, в който са. Кандидат-наематели могат да бъдат фирми с дейности като аптека, магазин за хранителни стоки, дрехи и др. Според брокера разходите биха били по-скоро за наемателите. Но все пак всичко е въпрос на договаряне, цена на наема и много други неща.
Архитект Деян Попдимитров е на мнение, че няма законови изисквания кой да поеме разходите и да извърши процедурата по смяна на статута. По негово наблюдение в повечето случаи това се извършва от наемателя срещу отстъпки в наема за първите месеци или приспадане от наема на извършените подобрения по помещението.
Експетрът потвърждава, че всичко е въпрос на договорка и че е нужна консултация с адвокат. Ако смяната на статут се отнася до промяна на един вид магазин в друг, тогава процедурата е значително по-лесна.
Попдимитров препоръчва да се направи консултация с архитект, надзорна фирма или друг запознат преди подписването на договора за наем. Това е наложително, ако помещението преди се е ползвало за офис, заведение за хранене, жилище или др.
Тази процедура е по-скъпа и отнема минимум три месеца. Освен това има много изисквания, а промяна на статута може въобще да не се осъществи. Може да е необходим технически паспорт на сградата, както и проект за смяна и преустройство на За това обаче е нужно съгласие от съседите.
Архитектът допълва още, че са необходими съгласуване и издаване на строително разрешение в община Строителни работи, ако е необходимо – технически ръководител, актове, протоколи и т.н.
Следва въвеждане в експлоатация на обекта до получаване на разрешение за ползване от местната община. Преди това ще се премине през РЗИ и Пожарна безопасност за положително становище, че експлоатацията може да бъде стартирана.