Мар 21, 2013 |
|
Буквално няколко часа след настоящото интервю, което направихме с г-жа Марияна Велкова, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, тя бе отстранена от длъжност.
Как функционира и какви са правомощията на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия след преструктурирането й през март 2012 г.?
Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) е административна структура към Министъра на икономиката, енергетиката и туризма и като такава реализира държавната политика за насърчаване на предприемачеството, развитието и интернационализацията на МСП. Ангажиментите и дейностите, които изпълнява ИАНМСП, произлизат от Националната стратегия за насърчаване на МСП 2007-2013.
Кои са основните приоритети в дейността на агенцията за 2013 година?
Приоритетите са продиктувани от състоянието и нуждите на българските малки и средни предприятия. Водещите сред тях са: подобряване и усъвършенстване на информационното обслужване, насърчаване на външнотърговските връзки и подкрепа на износителите, повишаване на конкурентоспособността на международните пазари, стимулиране на предприемаческия дух и инвестиране в технологични и иновативни производства. За изпълнението им се прилага пакет от конкретни мерки, финансирани със средства от Републиканския бюджет и ОП „Развитие на конкурентоспособността на българската икономика”.
ИАНМСП организира бизнес делегации и търговски мисии в чужбина с участието на представителите на българските предприятия, колективни участия на нашите фирми на национални щандове в специализирани изложби и международни панаири, представя тяхната продукция и услуги на световните пазари, съдейства за установяването на делови контакти с бизнес партньори и обмяна на добри европейски практики. Сред приоритетите на агенцията е и провеждането на обучения сред МСП за повишаване на експортния потенциал, за да придобият външнотърговски умения и да изградят капацитет за извършване на собствена външнотърговска дейност.
Как се отрази кризата върху състоянието на малките и средните предприятия у нас? Променил ли се е техният брой от началото на миналата година?
Поради своята спецификата МСП са изключително динамична стопанска единица – едни се създават, други прекратяват своята дейност. В условията на криза тази динамика още повече се задълбочава. Данните от проведено от агенцията изследване на състоянието и факторите за развитие на МСП през февруари м. г. показват, че броят на МСП в страната е 352 844. През последните години броят на микропредприятията почти не се изменя, докато спадът при малките и средните е ясно изразен, достигайки до 8.4% и в двете групи. От гледна точка на заетостта, МСП от нефинансовия сектор създават около 1 500 000 работни места, а големите фирми – около 500 000. Именно тук е налице е негативна тенденция при малките фирми, които са намалили броя на заетите с около 6.5% за периода 2010-2011 г. Очакваме данните за 2012 г. от изследването, което се провежда в момента.
В кои отрасли предприятията се развиват най-успешно и в кои положението е най-зле?
Оборотът на промишлените предприятия набра скорост през ноември под влияние на благоприятното развитие при продажбите на външния пазар. В същото време промишленото производство и продажбите на дребно отчетоха понижение, а нарастването на строителната продукция се забави. По данни на МИЕТ за последните 4 години е налице ръст в обема на износ, в цените на износа, а също и в производителността на труда в предприятия от секторите: машиностроене, метални изделия, ИКТ, оптика и електроника, производството на храни, облекло и фармацевтика. Дейностите, които отчитат увеличение на броя на предприятията, са производство и разпределение на електроенергия, водоснабдяване и почти целия сектор на услугите.
Най-засегнатите от кризата са МСП от сектор индустрия (спад от 6,4%). Най-голям е спадът в строителството (9,2%), в преработващата (5,7%) и в добиващата промишленост (1,8%).
Какво е най-важно, за да може да функционира и да се развива едно малко или средно предприятие в България?
Разбира се, че за успешното функциониране на МСП е необходим комплекс от фактори. Като особено важни сред тях бих посочила следните: облекчен достъп до финансови ресурси, благоприятна икономическа и правна среда, стабилна данъчна политика и включване на МСП в обществените поръчки като поддоставчици.
По какъв начин държавата се грижи за малкия и среден бизнес?
Политиката на държавата е базирана върху два взаимно допълващи се подхода. Това са създаване на обща благоприятна среда за бизнеса и подпомагане стартирането и развитието на МСП чрез оказване на директна подкрепа на предприемачите.
При първия подход основните мерки по прилагане на политиката са редуциране на административно-правните бариери, намаляване на бариерите в търговията, приватизация и демонополизация, подобряване на данъчното облагане, както и създаване на положителна обществена нагласа и предприемаческа култура.
Вторият подход се реализира чрез осъществяването на разнообразни програми за подкрепа на предприемачите в решаването на редица конкретни проблеми - подготовка за стартиране на бизнес, финансиране и инвестиции, фирмен растеж, управление на качеството, експортна дейност, обучение и развитие на персонала и др., които се осъществяват от фондове и програми на отрасловите министерства.
Държавната политика в областта на МСП се формира от МИЕТ и се основава на Закона за малките и средните предприятия и Националната стратегия за насърчаване на МСП в България.
Чрез националния експортен интернет портал www.export.government.bg и интернет страницата на ИАНМСП www.sme.government.bg, предлагаме достъп до всички мерки за подпомагане на бизнеса, които се предоставят от ИАНМСП и различни институции в страната. Това са данни за информационните ресурси на ЕС и трети страни, които имат отношение към външната търговия. Публикуваме аналитични и маркетингови проучвания, запитвания и предложения за бизнес сътрудничество от наши партньорски организации, търговските представителства на България и чуждестранни фирми.
ИАНМСП организира и провежда различни обучителни програми, насочени към развитие на компетенциите на предприемачите и насърчаване на предприемаческия дух. През 2013 г. са възложени и в момента са в ход 83 обучения и семинари за повишаване на експортната активност на предприятията, които се финансират по ОП „Конкурентоспособност”. Планирани са 10 обучения съвместно с партньорски организации и ВУЗ за стартиране на собствен бизнес, унаследяване на бизнес, за младежи до 25 годишна възраст и за жени предприемачи. Програмата ни включва и организиране на семинари и инициативи съвместно с партньори от страната и чужбина с цел повишаване на иновационната култура на българските МСП.
По отношение улесняване на достъпа до финансиране за МСП на посочените по-горе интернет сайт и портал е публикуван финансов справочник с всички налични източници за финансиране: ОП „Конкурентоспособност”; Програмата за развитие на селските райони; Нисколихвени кредити от Българска банка за развитие; Финансовите инструменти по инициатива JEREMIE със създадените 3 фонда за дялово участие: Рисков фонд, Фонд за растеж и Мецанин фонд; Микро заеми по линия на Европейския инвестиционен фонд; Заемите от ЕИБ за МСП чрез търговските банки в България; Кредитната линия от Европейска банка за възстановяване и развитие в подкрепа на проекти на фермери и предприемачи в слаборазвити региони на страната и др.
В подкрепа на иновативните дейности на предприятията и за развитие на икономика, базирана на знанието, ИАНМСП изпълнява функциите на Звено за оперативно управление на Националния иновационен фонд. В рамките на фонда периодично се обявяват конкурсни сесии за набиране на проектни предложения за разработване на нови и/или значително усъвършенствани продукти, процеси или услуги, като се субсидира част от приемливите им разходи. Целта е да се стимулират пазарно ориентираните научни изследвания, както и да се създадат условия за привличане на частни капитали за финансиране на иновации.
Като държава-членка на инициативата ЕВРИКА и съвместна програма „Евростарс”, България има възможност да участва в реализацията на международни иновативни проекти за насърчаване на НИРД в малките и средните предприятия. агенцията участва и в изпълнението на дейностите в рамките на Българо-швейцарската програма за сътрудничество, която цели да допринесе за намаляването на икономическите и социални неравенства между България и по-напредналите страни в разширения ЕС. В рамките на приоритетна ос 3 „Насърчаване на частния сектор” ИАНМСП предвижда да създаде център, предоставящ специализирани консултантски услуги на експортно ориентирани предприятия.
ИАНМСП е партньор от българска страна по договора за безвъзмездно финансиране на проекта Smarter Cluster Policies for South East Europe (ClusterPoliSEE) между водещия партньор Италианската Национална Агенция за развитие и Управляващия орган на ОП Югоизточна Европа – Национална Агенция за развитие на Р. Унгария. В програмните документи на ЕК за периода 2014-2020 клъстерите се разглеждат като мощни инструменти за насърчаване на конкурентоспособността на промишлеността, иновациите и регионалното развитие. По-специално, чрез насърчаване на междусекторното сътрудничество, клъстерите могат да допринесат за изпълнение на тематично базирани стратегии, насочени към посрещане на новите предизвикателства пред обществото, както и създаване на нови конкурентни предимства в региона. Чрез проект Smarter Cluster Policies for South East Europe е създадена партньорска мрежа в 11 страни за оценка и трансфер на политики и информация в областта на клъстерното развитие, обмяна на добри практики, свързани със следните приоритетни области: иновации, устойчивост чрез клъстерно развитие, международно сътрудничество между клъстери и работа в мрежи, финансиране на клъстери, клъстерно и регионално специализиране, развитие на нови умения и откриване на нови работни места. На среща в ИАНМСП представители на различни институции инициираха идеята за създаване на национална клъстерна стратегия, в която се надяваме да бъдат приложени всички положителни резултати от проекта, с цел създаване на по-добри условия за стартиране на нови клъстерни инициативи или укрепване на съществуващите такива, както и осигуряване на подходящи бюджетни средства чрез рационализиране на регионалната, националната и европейската финансова подкрепа.
В изпълнение на ангажиментите, свързани с подобряване достъпа до единния и външните пазари, ИАНМСП изпълнява проект „Насърчаване на интернационализацията на българските предприятия”, финансиран от Европейския фонд за регионално развитие чрез ОП „Конкурентоспособност”. Основните цели на проекта са осигуряване на финансова, консултантска и логистична подкрепа за българските МСП в посока повишаване на експортната им активност, както и реклама на отделни групи български продукти и стоки на международните пазари. В рамките на проекта са разработени Национален експортен портал и 18 експортни стратегии, проведени са 58 въвеждащи обучения, специализирани и информационни семинари, в които взеха участие 1278 представители на МСП (към 8.03.2013).
176 български фирми от секторите: ХВП, биопродукти, ИКТ, химия, парфюмерия и козметика, машиностроене, електроника и електротехника, мебели, строителство и строителни материали, резервни части за автомобилната промишленост, взеха участие в организираните по проекта 14 търговски мисии. Българските мениджъри имаха възможност да осъществят пряк контакт с чуждестранни партньори в Испания, Финландия, Белгия, Германия, Чехия, Русия, Украйна, САЩ, Виетнам, Китай, Мароко. Израел. Експертите на ИАНМСП консултират българските предприемачи относно спецификата на чуждите пазари, проучване на възможностите за износ; предварително организират двустранни срещи, посещения и други прояви.
Особен интерес нашите МСП проявяват към организираните по проекта за насърчаване на интернационализацията национални участия в специализирани изложби и международни панаири в чужбина. Те дават изключителна възможност за представянето на българските продукти и услуги на водещи европейски и световни пазари, намиране на нови клиенти, увеличаване на износа. В рамките на проекта са организирани 69 участия в международни промоционални прояви в чужбина, на които своята продукция представиха 637 български предприятия. Със средствата по проекта на участващите се поемат разходи за: наем на изложбена площ, изграждане на щанда, необходимо оборудване и обзавеждане, отпечатване на каталог на българските участници на националния щанд, регистрационни такси.
На какви условия трябва да отговарят фирмите-кандидати, за да получат финансова помощ по програмите, за чието реализиране отговаря агенцията?
За субсидия в рамките на Националния иновационен фонд могат да кандидатстват всички лица, регистрирани по Търговския закон на Р. България, реализиращи проектите на територията на страната, сами или съвместно с други лица, регистрирани по Търговския закон, висши училища, БАН, научни организации или колективи. Проектите, с които се кандидатства трябва да бъдат насочени към създаването на нови или значително усъвършенствани продукти, процеси или услуги. Допустими за финансиране са разходите за възнаграждения за персонал, за закупуване на материали, консумативи и оборудване, за външни подизпълнители и др. При обявяването на нова конкурсна процедура, ИАНМСП публикува своевременно целия набор от документи за кандидатстване с подробни указания към кандидат-бенефициентите.
Що се касае подкрепата чрез организираните от ИАНМСП колективни участия в промоционални прояви – търговски мисии, изложби и панаири, няма ограничения за българските МСП. В тях могат да участват всички предприятия, регистрирани в България по смисъла на Търговския закон, които не попадат в забранителните режими на Регламент (ЕО) № 1998/2006 на Комисията от 15 декември 2006 г. относно прилагането на членове 87 и 88 от Договора за създаване на Европейската общност към минималната помощ. Кандидатите трябва да отговарят на изискванията за микро, малко или средно предприятие по смисъла на чл. 3 и чл. 4 от ЗМСП; да нямат задължения към държавата и общината по месторегистрация. Класирането на кандидатите става според критерии, въз основа на които им се присъждат точки, а именно: предприятието притежава патент за изобретение, свидетелство за регистрация на полезен модел за внедряване на иновативен продукт/процес, регистрирана търговска марка; има въведена система за управление, и/или има постигнато съответствие на продукти с европейски/международни стандарти, и/или въведена добра производствена практика; има получени награди от международни и/или национални конкурси по отношение на произвежданите/търгуваните от предприятието продукти; първо участие на съответния панаир и/ или изложба; има фирмена регистрация в Националния експортен портал – www.export.government.bg; участие на новорегистрирано предприятие /предприятие с първоначална регистрация до три години преди датата на кандидатстване/.
Източник: www.1kam1.com
|
|
|
Добави коментар
Още публикации
Юни 3, 2013
Анастасия Шлапс
София
Апр 22, 2013
Анастасия Шлапс
София
Тагове
изпълнителна
агенция
насърчаване
малките
средните
предприятия
как
функционира
2012
ианмсп
реализира
политика
развитието
интернационализацията
ангажиментите
дейностите
изпълнява
националната
стратегия
основните
агенцията
2013
година
състоянието
българските
сред
подобряване
подкрепа
повишаване
конкурентоспособността
международните
пазари
предприемаческия
иновативни
изпълнението
конкретни
мерки
средства
ианмсп
организира
бизнес
търговски
мисии
чужбина
колективни
участия
фирми
национални
специализирани
изложби
международни
панаири
продукция
услуги
партньори
обмяна
добри
европейски
практики
обучения
умения
дейност
кризата
своята
спецификата
създават
други
данните
развитие
броят
страната
последните
години
почти
спадът
групи
сектор
около
работни
места
именно
налице
броя
периода
провежда
момента
предприятията
продажбите
производство
данни
миет
износа
секторите
машиностроене
електроника
целия
промишленост
предприятие
българия
следните
достъп
ресурси
благоприятна
среда
държавата
базирана
създаване
бизнеса
подпомагане
чрез
предприемачите
подход
култура
програми
стартиране
финансиране
растеж
управление
областта
националния
експортен
интернет
портал
export
government
различни
институции
страни
отношение
предложения
сътрудничество
партньорски
организации
търговските
чуждестранни
насочени
семинари
експортната
активност
„конкурентоспособност”
съвместно
предприемачи
програмата
инициативи
достъпа
българска
банка
инструменти
фонда
участие
фонд
фонд;
микро
линия
европейския
проекти
иновационен
рамките
нови
значително
усъвършенствани
продукти
процеси
разходи
научни
условия
иновации
програма
възможност
участва
цели
между
„насърчаване
партньор
договора
проекта
smarter
cluster
policies
south
east
europe
национална
документи
клъстерите
могат
изпълнение
стратегии
проект
свързани
клъстерно
клъстери
регионално
представители
осигуряване
европейската
финансова
български
взеха
материали
организираните
относно
прояви
промоционални
оборудване
отговарят
помощ
лица
регистрирани
търговския
закон
проектите
кандидатстване
смисъла
2006
кандидатите
предприятието
регистрация
въведена
Полезни сайтове
-
Топ класацията на българските сайтове
адвокат Милена Миткова
Адвокат
София
Владимир Йосифов
Консултант
София
Таня Китик
Консултант
София
Антон Илиев
Брокер
София
адв.Галина Чанкова
Адвокат
София
Кристина Найденова
Брокер
София