-align: justify; ">
-align: justify; ">
Г-жо Данкинова, какви са нагласите за съвместно партньорство на общините и бизнеса с цел осъществяване на проекти за градско развитие?
-align: justify; ">
-align: justify; ">
- През последните три месеца екипът на фонда проведе множество срещи с бизнеса и с екипа на община София, като впечатленията ни за нагласите могат да бъдат обобщени по следния начин:
-align: justify; ">
·Има голям брой добри проектни идеи, свързани с градското развитие. Една голяма част от тях отговарят на критериите и изискванията на финансовия механизъм JESSICA.
-align: justify; ">
·За съжаление няма изградени и структурирани публично-частни партньорства (ПЧП) за реализация на проектните идеи. Липсата на законодателство доскоро, нов закон, който е в сила едва от януари 2013 г., както и невинаги успешните примери от реализацията на публично-частни проекти в миналото, са фактори, които допринасят за забавянето на процеса на структуриране на ПЧП за реализацията на проекти.
-align: justify; ">
Оптимистично е, че има позитивни нагласи и в двете страни, но за съжаление процесът е бавен - по-бавен, отколкото е времето, с което разполагаме, за да инвестираме успешно наличния ресурс и да се подготвим за следващия период. Има голяма активност от търговските дружества на община София за реализация на проекти, някои от които са в напреднал етап. Това е позитивно, тъй като общинските търговски дружества търсят финансиране на проекти точно в сегмента на допустимите по механизма JESSICA, като досега тези проекти не са били допустими за финансиране чрез механизми, свързани със средствата на ЕС. На дружествата им липсва опит, но в лицето на Фонда за устойчиво градско развитие на София (ФУГРС) имат партньор, който им помага успешно да структурират и представят проекта.
-align: justify; ">
В София има и голяма активност от страна на изцяло частни инвеститори. За съжаление част от проектните идеи са извън допустимите. Някои от инвеститорите търсят 100% финансиране и от гледна точка на гаранциите проектите са високорискови. Често срещана заблуда е, че отпусканите кредити са по-скоро безлихвени и необезпечени. По линия на финансовия механизъм JESSICA фондовете за градско развитие не предоставят безвъзмездна помощ, а отпускат обезпечени нисколихвени заеми за изпълнение на градски проекти. Обсъждаме всяка проектна идея и се опитваме да помогнем проектът да бъде структуриран по начин, който да е приемлив за финансиране. Основната ни цел е да насърчим партньорските проекти между общината и частния инвеститор.
-align: justify; ">
-align: justify; ">
В каква посока трябва да работят у нас двата сектора – публичен и частен, за да се стигне до реализирането на качествени проекти, продукт на публично–частно партньорство?
-align: justify; ">
-align: justify; ">
- В посока на сближаване, доверие и взаимна отговорност и спазване на принципите на
-align: justify; ">
публичност, прозрачност, равнопоставеност. Все повече за реализацията на важни за общността проекти трябва да се мисли като възможност за комбиниране на финансирането от частни партньори, от фондовете на Европейския съюз и публични средства. Посоката трябва да е на икономическия баланс и не случайно ЗПЧП дава дефиниция на икономическия баланс на ПЧП, който представлява равновесието между ползите за страните и разпределението на рисковете между тях. И този икономически баланс трябва да се пази през целия срок в състоянието, в което е бил към датата на сключване на договора за ПЧП.
-align: justify; ">
Общинският съвет е този, който ще определя политиката за общински ПЧП и в тази връзка общинските съвети следва да приемат съответните програми за реализация на ПЧП, които са самостоятелен раздел към общинския план за развитие.
-align: justify; ">
-align: justify; ">
Може ли да дадете примери за проекти по JESSICA, предвиждащи публично-частно партньорство като схема за реализиране?
-align: justify; ">
-align: justify; ">
- Има няколко проектни идеи, които могат да се реализират като ПЧП. В процес на обсъждане са с общината и, разбира се, необходими са и съответните решения. Като направления проектните идеи са в сферата на образованието, социалните услуги, транспортната инфраструктура, обекти за спорт и развлечения. За съжаление са в сравнително начална фаза, но се опитваме да подпомогнем процеса и да допринесем за успешното им подготвяне и реализация.
-align: justify; ">
Като успешни примери, допустими за финансиране и реализирани в други държави, мога да посоча проекти, свързани с възстановяване на стари сгради, които имат културно–историческо значение, бивши индустриални зони (закрити фабрики), бивши военни райони, които могат да бъдат изпълнени с нови функции, които генерират приходи – конгресни, концертни зали, бизнес центрове или територии с комбинирани функции и други. Успешни биха могли да бъдат и проекти, свързани със спортни и възстановителни процедури и занимания за свободното време – оползотворяване на открити терени, зали и др.
-align: justify; ">
От голямо значение е в процеса на окончателно приключване и преди приемане на интегрираните планове за градско възстановяване и развитие (ИПГВР) да се структурират възможните за финансиране с механизма JESSICA проекти, които да бъдат включени в индикативните планове. Това е важно не само за периода до 2015 г. и за успешното реализиране на наличния за този програмен период ресурс, а и за бъдещия период 2015 – 2020 г., когато финансовият ресурс се очаква да бъде много по-голям.
-align: justify; ">
-align: justify; ">
Кои са проектните предложения, вече одобрени за финансиране?
-align: justify; ">
-align: justify; ">
- Одобрен за финансиранее проектът на "Пазари Възраждане" ЕАД за реконструкция на Женския пазар – първи етап. Това е емблематичен за София пазар и реализацията на проекта се очакваше дълго време от жителите на столицата и клиентите на пазара. Проектът включва цялостна реконструкция на зоната на пазара от ул. "Екзарх Йосиф" до ул. "Св. св. Кирил и Методий". Ще бъдат изградени шест нови сгради, както и нови площи за временни и сезонни пазари. С реализацията на проекта ще се подменят изцяло подземните комуникации и настилките, ще се благоустрои, озелени и подобри съпътстващата градска среда. С ново осветление, 24-часова охрана,екрани за пазарна и борсова информация, зони за социални контакти пазарът ще се превърне в приятно, безопасно и достъпно място.
-align: justify; ">
В процес на оценка е проект "Възстановяване на пазарен комплекс "Връбница" на "Пазари Север" ЕАД. Очакваме до края на март да имаме решение на инвестиционния комитет.
-align: justify; ">
В много напреднал етап са още две проектни предложения, които също са на търговски дружества на община София.
-align: justify; ">
Както споменах в началото, най-голяма е активността в подготовката на проекти на общинските търговски дружества. Това е разбираемо, тъй като по-голямата част от дейностите и услугите на община София, които генерират приходи, са предоставени за управление от търговски дружества на общината. От друга страна, тези дружества имат готовност с важни, полезни и необходими за общността проекти, които до този момент не са могли да намерят финансиране.
-align: justify; ">
Има повече от 20 проектни идеи, които се обсъждат, и част от тях със сигурност ще бъдат финансирани.
-align: justify; ">
-align: justify; ">
-align: justify; ">
Източник: www.stroitelstvo.info