Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Статии

Добави коментар

Сеп 21, 2012

Застраховката не е нито лукс, нито предвидливост, тя е необходимост, твърди брокер Кристина Найденова. Според нея застрахователната култура на българите през последните години е по-висока, отколкото преди 15-20 години. Повечето хора не си правят застраховки, защото все още те са доста скъпи, а една от причините да са скъпи е, че малко хора си ги правят.

Когато застраховаме сграда, трябва да внимаваме какви точно рискове са включени в полицата, съветва експертът. Най-често рискът „земетресение“ е изключен и за него се заплаща допълнително. Понякога застраховането на риска „земетресение“ може да оскъпи застраховката дори почти двойно. Рискът „кражба“ се застрахова допълнително и то след оценяване на имуществото от експерт. Добре е да се направи и застраховка Гражданска отговорност. Тя е полезна, когато собственикът на едно жилище, причини щети на съседите си. Например се спуква тръба и в съседите отдолу става наводнение. Собственикът не е виновен, но щетите на съседите се покриват от тази застраховка.

Когато стане дума за застрахователна култура, застрахователи и клиенти говорят на различен език, смята адвокат Милена Миткова. Такава култура следва да има клиентът, за застрахователя това е просто бизнес. В случая клиентът следва да се е запознал подробно с всички условия на застрахователя, да е задал своите въпроси и да е получил изчерпателен и разбираем отговор. Някои смятат, че хората, които не сключват застраховки, нямат застрахователна култура или с други думи - не са наясно с ползите. Миткова твърди, че потребителят на застраховка не търси полза, а сигурност. А такава той може да получи, само ако счита, че е информиран за всички важни за него (а не важни за застрахователя) факти.

Ползи от застраховките безспорно има, убедена е Миткова. Те спестяват бъдещи сериозни разходи, както и излишни притеснения. Застрахователната култура означава потребителят да е задал правилните въпроси, да е получил отговори и да ги е сравнил между поне три различни застрахователни компании.

Другият аспект на застрахователната култура е свързана с някои финансови ползи, като например данъчните облекчения при застраховка „живот“ и др.

Дали една застраховка е лукс или предвидливост, може да се каже, като се прецени какво и защо се застрахова. Например, застраховката „каско“ или тази на земеделска продукция, отдавна вече не са лукс, тъй като именно там има чести щети и съответно възниква естествена необходимост от застраховане. Тоест, за потребителя е по-изгодно да има, отколкото да няма застраховка.

Застраховането на скъпи бижута, които се съхраняват в банкова касетка, например е по-скоро лукс, защото необходимостта от подобна застраховка почти не е налице, обяснява Миткова.

Специалистът счита, че застраховката „Живот“ е добра инвестиция, но за повечето хора в България тя е лукс, защото сериозно натоварва бюджетът им, а и от друга страна българите са доста скептични към този продукт. Адвокатът обаче смята, че ако внимателно договорим условията по нея и сме наясно с всички параметри и рискове, то със сигурност ще гледаме в бъдещето и осигуряването на семейството ни в случай на злополука далеч по-спокойно.

Брокер Владимир Йосифов от „Бряг имоти“ със съжаление констатира, че голяма част от българите имат негативно отношение към застрахователния бизнес. Той смята, че държавата е оставила компаниите сами да изграждат у хората добро отношение към застрахователния бранш, а това е почти непосилна задача. Според Йосифов това е и главната причина застраховането у нас да върви трудно и на скокове, особено в по-малките населени места.

автор: Анастасия Станишева

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив