Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Анализи

Добави коментар

Апр 6, 2014

Търговските центрове нарастват с 19% тази година

На 30-о място в Европа сме по площи на хиляда души             

Регионът на Централна и Източна Европа доминира в новото строителство

България е един от най-динамичните пазари на търговски центрове в Европа. Очаква се общата им отдаваема площ да се увеличи с 19% през 2014 г. от 735 хил. кв.м в края на миналата година. Това се посочва в проучване за строителството на молове на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, представено от стратегическия й партньор в България и Македония Forton.

Регионът на Централна и Източна Европа е доминирал отново новото строителство миналата година с почти 70% (2,4 млн. кв.м) от всички площи, добавени към пазара във втората й половина. Проучването не отчита нови площи в България в този период. Paradise Center (80 000 кв.м отдаваема площ) и „Странд Бургас“ (30 500 кв.м) са регистрирани като завършени до средата й.

В Европа общата отдаваема площ на търговските центрове към 1 януари 2014 г. е приблизително 154 млн. кв.м.

Средно за Европейския съюз към същата дата е имало 268,7 кв.м търговски площи на хиляда души. Първото място се държи от Норвегия с 661,1 кв.м на хиляда души.

България все още остава неразвит пазар в европейски мащаб със 101 кв.м на хиляда жители, едва 15% от стойността на същия показател в Норвегия и 38% от средноевропейското ниво. Тя е на 30-то място от 34 европейски страни, следвана от Украйна, Гърция, Босна и Херцеговина и Сърбия.

„Краткосрочният неуспех на недобре обмислените проекти не бива да ни заблуждава, че няма място за нови търговски центрове в дългосрочен план. Данните на партньорите ни Cushman & Wakefield са недвусмислени: пазарът има да наваксва“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton.

През 2014 г. в България се очаква да бъдат завършени 139 500 кв.м нови площи, ако четирите проекта в строеж в момента отворят по план. Първият от тях ще бъде „Панорама мол“ в Плевен през април.

„Търсенето за нови местоположения е стабилно, стига те да са в добре обмислени проекти, с правилни и размери и пазари с ниска конкуренция“, коментира още Генев.

В Европа строителството е нараснало съществено във втората половина на 2013 г., когато са били въведени в експлоатация 3,6 млн. кв.м, два пъти колкото завършените площи през първите й шест месеца.

Франция остава най-големият пазар със 17,3 млн. кв.м, следвана от Великобритания с 16,93 млн. кв.м и Русия с 16,86 млн. кв.м. До края на настоящата година се очаква Русия да измести Великобритания от първото място. Тя дори би могла да стане първа, ако мнозинството от очакваните проекти бъде завършено. Около 2,6 млн. кв.м се очакват в Русия през 2014 и 2015 г., включително най-големият търговски център в Европа – „Авиа парк“ в Москва (235 хил. кв.м).

Русия държи и първенството при обема търговски центрове в строеж. Турция е на второ място с 2,2 млн. кв.м до края на 2015 г.

„Централна и Източна Европа се очаква да остане гореща точка за строителството с две трети от всички площи в Европа, предвидени за завършване през 2014 и 2015 г. – съответно 6,8 и 4,2 млн. кв.м. Все пак новото строителство за 2015 г. може да бъде повлияно от геополитическите притеснения, така че част от проектите да се отложат за следващата година“, коментира Мартин Махмути, старши инвестиционен анализатор в Cushman & Wakefield.

 
Източник: 1 към 1

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив