2009 г. бе една от най-слабите по продажби в последните 30 години за автомобилната индустрия в глобален мащаб. В противовес на процесите, засегнали финансовите институции на Западния свят, Китай отбеляза небивал ръст в продажбите на нови автомобили, който донякъде компенсира намаленото потребление в Европа и Северна Америка. Тази година автоиндустрията понесе поредния си удар, който е на път да срине не продажбите, а добрия имидж на компаниите-бяха изтеглени от пазара на милиони автомобили, чиито системи и агрегати са дефектни и опасни.
Най-често потърпевш през 2010 г. от изтеглянията беше най-големият производител в света – Toyota. Проблемите започнаха още през септември 2009 г., когато компанията изтегли 3,8 млн. автомобила, защото постелките на пода на мястото на водача не са закрепени достатъчно добре. Това може да попречи на педала на газта след ускорение да не се върне в първоначалното си положение при вдигане на крака от него. Всичко това е довело да серия от катастрофи, в резултат на което стотици хора са пострадали, а според статистиката на Американската агенция за пътна сигурност петима души са загинали.
През януари Toyota изтегли нови 5,6 млн. автомобила от осем модела, защото според същата Агенция за пътна сигурност причината за хиляди катастрофи и десетки смъртни случаи е проблем с педала на газта, който внезапно ускорява колата. Стигна се до там, че президентът на японската компания и наследник на основателя Кийчиро Тойода – Акио трябваше да дава обяснения за дефектите на своите автомобили пред Конгреса на САЩ.Това обаче не накара подчинените му да работят по усърдно по отстраняването на проблемите и два месеца по-късно Toyota бе глобена с рекордните 16,4 млн. долара за забавяне на изтеглянето на проблематичните автомобили. На 19 януари Toyota регистрира най-високата цена на акция на Нюйоркската фондова борса от година насам – 91,97 долара, а седмица и половина по-късно акциите се разменяха за 77,67 долара. Така за 10 дни те регистрираха спад от 15%.
След януари лавинообразно нарасна изтеглянето и при други компании, заради наглед безобидни дефекти. Истината е, че производителите се страхуват от колективните съдебни искове, практика, която има успех в САЩ и която почти унищожи тютюневия бизнес в Северна Америка, тъй като компаниите в тази сфера бяха глобени с 206 млрд. долара за период от 25 години.
Причините за появата на дефекти могат да се търсят в занижения контрол на качеството на производството, както каза Акио Тойода пред американските законодатели. Бързият растеж винаги крие риск от намаляване на качеството на крайния продукт, независимо дали за това е виновен подизпълнител на някоя част от системите на автомобила или има пробив в цялостната конструкция. Пример за първия случай е изтеглените от Ford през октомври 2009 г. 4,5 млн. автомобила, чиито проблем с деактиватора на навигационната система се дължи на доставчика Texas Instruments. Пример за втория е General Motors, който през 1971 г.изтегля от пазара 6,7 млн. автомобила заради грешка при закрепването на двигателя към рамата на купето.
Източник + интерактивна графика: Economynews.bg