Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Новини

Добави коментар

Юли 25, 2013

След откриването на първия лъч на метрото в София през септември 2009 година то се превърна в един от основните средства за транспорт на гражданите в столицата. Ако в самото начало на първата му линия бе погледнато с доза скептицизъм, то днес, няколко години по-късно, в хода на проектирането на третия метродиаметър, ситуацията е коренно различна.
 
Според данни на Столична община между 60-80 хил. души дневно използват услугите на подземната железница. Повече от 30% от хората, които ползват градски транспорт в София предпочитат вече подземния. Автомобилният трафик е спаднал осезаемо, в сравнение с периода отпреди откриването на първата линия на метрото. Според данни на Столичната община, спадът стига около 20%.

Преди две седмици стана ясно, че идейният проект за третия, последен от основните лъчи на метрото, който предвижда да бъде реализиран в следващия програмен период (2014 - 2020 г.), вече е готов. Прогнозната стойност е над 1,4 млрд. лв., като за финансирането държавата отново разчита на ОП "Транспорт".

"При осигуряване на финансирането, третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. По думите му дължината на участъка ще бъде 16,5 км с 19 метростанции (10 подземни и 9 открити).

С новия лъч се очаква пътуващите с метрото да нараснат със 162 хил. дневно. Очакванията на "Метрополитен" са близо 50% от хората, които ползват градски транспорт да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с повече от 35%.

Както стана ясно, трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има и връзка с първия метродиаметър и при НДК с връзка с втората линия. От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при жп линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара.

След като бъде завършен и последният лъч на метрото, всички линии ще имат отклонение в периферията и по тях ще функционират шест маршрута, като по този начин общината се надява да постигне почти 70% обслужване на града.

Но по какво се работи в момента?

Междувременно вече се работи активно по изграждането на отсечката до най-голямата аерогата у нас - летище София, която е част от разширението на първия метродиаметър. Срокът, в който трябва да бъде завършен участъкът (с дължина от 5 км и 4 метростанции) е до април на 2015 г. Трасето е разделено на три части - две подземни и една надземна, като началото му е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на летище София. Стойността на проекта е 136 млн. лв., а средствата отново са по ресорната оперативна програма. След като новата отсечка бъде пусната в експлоатация, се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 52 хил. дневно и така гражданите, които се возят в столичното метро, да надхвърлят 100 хил. всеки ден.

 Припомняме, че строителството на участъка до аерогарата започна в края на 2012 г., като до момента тунелът в подучастъка "Цариградско шосе" - "Дружба" вече е изграден на 50%. Конструкциите на метростанция "Дружба" са готови на около една трета. Във втория участък, който е предвиден да стига до "Искърско шосе", вече е изградена  част от тунела под бул. "Кръстьо Пастухов" и част от станцията "Искърско шосе", сочи справка на Investor.bg.

Според плановете на общината метростанцията на летище София ще има пряка връзка с терминал 2.

Изграждането на участъка от "Младост 1" до "Бизнес парк София", който по план трябва да приключи заедно с разширението на метрото до летището, също върви бързи напред. Дължината на трасето е 2,7 км с 3 метростанции, като целият участък е подземен. Ще има и три спирки - една до кръстовището на бул. "Александър Малинов" и бул. "Андрей Ляпчев", една зад магазин на веригата "Хит" и при кръстовището на околовръстното шосе и ул. "Самар".

Към момента са изпълнени 40% от реконструкциите на инженерните мрежи и части от първа и втора метростанция. Изграждането на участъка струва 85,7 млн. лв. без ДДС, като средствата, осигурени по ОП "Транспорт", са 78,9 млн. лв., а местното съфинансиране възлиза на 6,8 млн. лв. Очаква се линията да помогне за намаляването на трафика в жк "Младост" с над 25%, заяви столичният кмет Йорданка Фандъкова преди седмици, по време на инспекция на строителството на участъка.

Още разширения на метрото

Освен работата по настоящите линии в момента общинското дружество "Метрополитен" провежда и тръжна процедура за избор на изпълнител за разширението на вторият лъч с една метростанция (1,3 км) в посока на юг от бул. "Джеймс Баучер". Разклонението на отсечката ще стига до пресечката на бул. "Тодор Каблешков" и ул. "Сребърна" в жк "Хладилника".

Средствата за отсечката също ще бъдат осигурени по оперативна програма "Транспорт". Общината успя да спести известна сума пари от провеждането на последните търгове за строежа на метрото. Столичният кмет неведнъж се похвали, че средствата предвидени за проектите за метрото са били "стопанисвани и планирани" коректно, а изпълнителите наистина са били избирани според най-ниска оферта, затова са останали и средства, които да бъдат вложени в допълнителни линии на подземната железница. От "Метрополитен" не посочват прогнозна стойност на проекта, който трябва да започне да се строи през есента. Очаква се да бъде готов през 2015 г.


Източник: www.investor.bg

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Тагове

след
  
откриването
  
първия
  

метрото

  

софия

  
основните
  
средства
  

транспорт

  
гражданите
  
столицата
  
първата
  
линия
  
третия
  
метродиаметър
  
според
  
данни
  
община
  
дневно
  
подземната
  
железница
  
хората
  
ползват
  
градски
  
вече
  
автомобилният
  
трафик
  
стига
  
около
  
седмици
  
стана
  
ясно
  
готов
  
стойност
  
финансирането
  
отново
  
завършен
  
метрополитен
  
дължината
  
участъка
  
метростанции
  
подземни
  
очаква
  
пътуващите
  
нараснат
  
подземен
  
трасето
  

шосе

  
връзка
  
линията
  
кръстовището
  
околовръстното
  
линии
  
общината
  
работи
  
момента
  
изграждането
  
отсечката
  
летище
  
част
  
разширението
  
2015
  
части
  
цариградско
  
терминал
  
проекта
  
средствата
  
оперативна
  
програма
  
строителството
  
дружба
  
метростанция
  
участък
  
искърско
  
investor
  
младост
  
осигурени
  
столичният
  
кмет
  
били
  

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

							инж. Петър Петров

инж. Петър Петров
Инженер
Стара Загора

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив