Брокерските комисионни са обект на немалко дискусии както сред имотни консултанти, така и сред техните клиенти. На българския имотен пазар, наред с добрите професионалисти, дейност упражняват и доста некомпетентни самоуки „брокери“. Обществото с право има притеснения относно размера на брокерската комисионна.
В подобни ситуации българите сме склонни да възприемаме и да се учим от чуждия положителен опит. Брокер Петър Райчев дава пример как стоят нещата около сделките с имоти в Германия. Там нотариалната такса и такса вписване са в размер на 1,5%. Данъкът за придобиване на имот е 3,5%, а агентската комисионна – 7,14 % с ДДС.
Агенцията обаче прави всички проучвания за имота като: документи, състояние, извършени ремонти, сертификати за газови инсталации и много други. Задължения на агенцията са още оформяне на документи, договор за покупко-продажба, съдействие за теглене на ипотечен кредит, вадене на документи, представителство в банката и т.н.
На купувача му се спестява много обикаляне и губене на време. Всичко, което трябва да направи, е да хареса имота и на два пъти да отскочи до банката и до офиса на агенцията.
По думите на брокера цените в Берлин са сходни с тези в София, а доходите са в пъти по високи. Например гарсониера в центъра на германската столица струва 50 000 евро, като подобни жилища в центъра на София се продават на сходни цени.
Германецът плаща 7,14% или 3 570 евро, което са около две-три месечни средни заплати в Берлин. Софиянецът на свой ред плаща 3%, което са 1 500 евро, или отново няколко средни месечни заплати в София.
Райчев е на мнение, че комисионната от 3% е напълно адекватна в България (като се има предвид, че се вземат пари и за огледи и комисионна от строителя).
Трябва да се вземе предвид и спестеното време за обикаляне по огледи на имоти, които не отговарят на критериите на купувача. В България човек може да загуби месеци в безцелно обикаляне и безброй дни неплатена отпуска и накрая пак да попадне на некачествен или ипотекиран имот.
А не е ли далеч по-добре да работи и да изкарва пари за комисионната, която ще плати на своя представител? Той ще е свършил всичко вместо него и ще му е спестил много нерви, разправии и неудобства. Точно така добрите брокери печелят доверието на своите клиенти.
В България мнозинството от брокерите си мислят, че тяхно задължение е само да заведат купувача за 20 минути, да го убедят каква далавера е сделката и да приберат няколко бързи хиляди евро, изразява съжаление специалистът. Той обаче е убеден, че промяната към по-добро вече е започнала.