Интернет пространството е преситено с всякакъв вид информация, в това число и с обяви за имоти. Разбира се, не всеки разчита на мрежата, за да се осведоми за такъв тип сделки, но е факт, че като цяло, те са в огромен мащаб.
Количеството предложения не предполага изясняване на тънкостите от само себе си, затова винаги е добре да се консултираме със специалист. Този път ще се допитаме до експертите относно това, какво означава обявата да е „само за частни лица”.
Според брокер Кристина Найденова смисълът се състои в това, че брокерът, който представлява наемодателя, не желае да работи с други брокери. Той търси само наематели, които не се представляват от брокер. Тя уточнява, че има различни причини за това.
Една от тях е нежелание да плаща комисионна на брокера и тогава вместо наемателят да плати обичайната комисионна в размер на половин наем, той ще я плати в размер на един наем. Друга причина може да бъде това, че брокерът, представляващ наемодателя, иска да вземе комисионна и от двете страни.
По думите на консултант Младен Садинов това много често означава, че собственикът изобщо не желае да работи с брокери. Експертът смята, че причината най-вероятно е, че има някакъв проблем около имота и това лесно може да бъде открито от професионалист.
Петър Петров, също имотен консултант, добавя, че има и трети вариант. Съществуват фалшиви оферти или наричани още „набирателни“. Те са като магнит за клиентите. Хората се обаждат и брокерите им казват, че имотът вече е отдаден под наем или продаден. После предлагат свои обяви, след като вече са взели данните за обратна връзка.
Специалисти в имотния бранш като брокер Антон Илиев определят такава практика като „ужасяваща”. Някои от причините за това се пораждат от въпроса защо брокерът трябва да работи за даден собственик, след като той не го е упълномощил за това. А ако, собственикът е възложил работата на брокера, то защо тогава няма договорка за получаване на възнаграждение?
Илиев допълва, че ако купувачът види обява, обозначена с кодовото название: „за ч.л.”; „само за ч.л.”; „само за частни лица”; „за директни клиенти”; „само за клиенти на агенцията”; „за крайни клиенти”; и т.н. в този стил, това означава, че освен цената, която е представена в обявата, ще бъдат поискани още 2,5%-3% върху цената на имота.