Повишен интерес към ваканционни имоти отчитат брокери. За първата половина на 2012 г. увеличението при сделките в морските курорти е с около 20% спрямо миналата година, показват данните на "Бългериан пропертис". Най-често се сключват на нива от около 30 000 евро. По Черноморието купувачите се ориентират основно към обзаведени апартаменти в работещи комплекси, а отстоянието до брега не е толкова решаващ фактор - готови са на компромиси при по-ниска цена и по-изгодна оферта, казват брокерите. Но продължават и запитванията за зимните курорти, като най-търсен остава Банско, но и Боровец започва да влиза във фокуса на потенциалните купувачи.
По морето интересът е насочен предимно в района на Южното Черноморие - Слънчев бряг, Поморие, Равда и др. Най-купувани са завършени по-малки апартаменти и студиа до 30-40 кв. м. Основните купувачи били руснаци с по-скромни бюджети. Има сделки и с двустайни, като най-често желанието е да са обзаведени и до 500 м от брега. Според консултантите цените вече се стабилизират и резки движения надолу няма да има. По данни на "Адрес" сделки по Черноморието се сключват на нива около 450 евро/кв. м, докато цените в зимните курорти варират от 370 до 460 евро/кв. м. От агенцията не очакват сериозна промяна в нивата в бъдеще.
От "Бългериан пропертис" отчитат, че през последните 6-8 месеца почти няма промяна в офертните цени (виж в таблицата какви са). Същото важи и за тези на реално сключените сделки. Стабилизацията, която всички толкова дълго очакваме, е вече факт, пазарът е спокоен, предлагането е добро и има условия за сключване на добри сделки, казват от компанията.
Резки изменения в ценовите нива не се очакват, по-скоро ще продължи вътрешната сегментация по отношение на местоположение, качество, цена, смятат и анализаторите на "Явлена". Oт компанията предпочитат да дават диапазон на цените, за да са по-точни в зависимост от основните характеристики на имота. (Какво показва статистиката - виж графиката.) Цените са до около 50% по-ниски от тези, на които имотите са били купени преди кризата, показват данните на брокерите. Така основните продавачи в момента - британците, се освобождават от инвестицията си с голяма загуба. Брокери разказват, че те го правят без сантимент, гледат на случващото се от практичната страна. Получават свежи пари, с които да покриват дългове в родината си.
Заради атрактивните предложения най-много сделки се случват именно на вторичния пазар (препродажби). От инвеститорската компания "ГрийнЛайф" са на мнение, че поне 70 на сто от сделките са от препродажба. Според "Бългериан пропертис" делът им е дори около 90%. Основните купувачи продължават да са рускоезични. С такива са над 90% от продажбите. Но има клиенти и от Украйна, Казахстан и др. бивши съветски републики, както и инвеститори от Персийския залив и българи, отчитат от "Явлена". По данни на "Форос" сред представители на Русия вече се срещат купувачи от Сибир. Там има добре развита промишленост, хората получават добри заплати, знаят за България, освен това имат тежки зими и искат да прекарват лятото на топло, коментират от компанията.
В зимните курорти освен руснаци се срещат българи и все по-малък процент гърци, казват от "Адрес". Последните са вече под 5% от клиентите заради финансовите проблеми в страната. Въпреки това според някои посредници гърците се завръщат на пазара, защото искат да инвестират част от спестяванията си, изтеглени от банките. Най-много се разчита на руснаците. Очаква се активно трето тримесечие за морските курорти, като за това ще допринесе летният сезон, ниските цени на полетите от Русия през август и септември и множеството заявени вече огледи за края на лятото и началото на есента, казват от "Бългериан пропертис". Пазарът определено набира инерция и популярност сред руските купувачи и тази тенденция ще продължи и през следващите месеци. Няма да станем свидетели на съществени изменения във ваканционния сегмент, но нарасналият обем сделки със сигурност е добър сигнал и предпоставка за възстановяването му, допълват от компанията.
Според "Адрес" без съмнение страната ни има красива природа и голям потенциал за развитие на ваканционния сегмент от имотния пазар. От "Явлена" обаче са по-умерени. Оттам коментират, че не бива да се преекспонира привлекателността на нашия пазар на ваканционни имоти, които са специфични. Той е подвластен основно на социално-икономическата среда в страната и Европа като цяло и възстановяването му ще е дълъг процес. Това ще е последният сегмент, на който ще има оживление след излизане от кризата, смятат от компанията.
Източник: 24 часа