Проблемът с липсата на места за паркиране в София се засилва последната година, оплакват се столичани. Особено в центъра и в кварталите, където имаше мащабно строителство в годините на бума. Вдигнатите нови сгради се понапълниха и почти всеки обитател пристигна с колата си. Нарасна и броят на автомобилите. Някои семейства имат по 2, че и повече. Свободните пространства пък намаляват усилено - заради нови строежи, поставяне на колчета по тротоарите, за да остава място за пешеходците, увеличаване на синята зона. Не помага дори и нахалното паркиране в зелените площи, превърнали се в прашни, а в мокро време - в кални пространства.
На все повече шофьори се налага да обикалят дълго след работа вечер, преди да намерят къде да оставят колата си за през нощта. Дори и платените паркинги не решават въпроса. Те или са отдалечени, или също нямат свободни места. Ето защо шофьорите започват да се замислят за алтернатива. Някои от тях я виждат в покупката или наемането на паркомясто или гараж.
Проверка на "24 часа" установи, че продажните им цени доближават тези на апартаментите. Така например кв. м площ за паркиране излиза между 303 и близо 600 евро (данните са обобщени за всички видове площи и пространства за паркиране). Най-скъпи са гаражите в Гео Милев, Красно село, Хладилника, Белите брези, центъра. Те надхвърлят 550 евро и стигат до 633 евро/кв. м. За толкова може да се купи жилище, и то дори ново строителство в нелош квартал.
Обикновено гаражите са около 20 кв. м, но паркоместата може да са и по-малки - около 15-18 кв. м. Крайната средна цена наплощта за паркиране излиза около 9000 - 10 000 евро, изчислиха експерти. И докато цените на жилищата паднаха в годините на кризата и се върнаха на нивата от 2005 - 2006 г., то местата за паркиране ги държат. Собствениците им (в повечето случаи строителни и инвестиционни компании) не ги намалиха, а тези, които го направиха, ги смъкнаха съвсем леко (с по около 1000 евро). Въпреки че продължават да стоят празни.
Собственици на апартаменти се чудят защо не получават по-сериозни отстъпки при покупката и на паркомясто или гараж. Други дори смятат, че трябва да ги вземат безплатно. Те се питат дали строителят не иска двойна цена за местата за паркиране - веднъж да е калкулирал площта им в общите части, които се разпределят върху всички собственици и се плащат при покупката на апартаменти, а след това да им е сложил отделна цена и да ги продава самостоятелно.
Масовото мнение е, че местата за паркиране остават недостъпни за масовите клиенти. Онези, които тепърва оглеждат да купуват апартамент, предпочитат да вземат малко по-голям за още 10 000 евро, отколкото да дадат парите за паркомясто или гараж. Онези, които вече имат нов дом и спестени пари пък, са по-склонни да си ги държат в банка и да продължат да се мъчат с паркирането, отколкото да ги инвестират. Да не говорим, че статутът на паркоместата е проблемен.
Въпреки това обаче все се намира по някой мераклия да си купи гараж или паркомясто в кризата. Според запознати това са хора, които успяват да намерят изгодна оферта или договарят сериозна отстъпка. Има случаи, когато живеещ в панел, ЕПК или по-стара тухла си купува място за паркиране в съседна нова сграда. Избира такава, която е близо до дома му.
Другият вариант, към който пристъпват изпатили шофьори, е да наемат гараж или паркомясто. Все по-често по блокове и стълбове висят обяви с такива оферти. Обикновено цените са между 80 и 120 лв. Могат, разбира се, да се намерят и по-скъпи, но и по-евтини в зависимост от района, сградата и самото място - дали е гараж, гаражна клетка или само паркомясто (надземно или подземно). Последните две разновидности са най-евтини, но и най-непредпочитани. (Какви проблеми срещат собствениците на гаражи и паркоместа - виж в карето). На кв. м площ за паркиране излиза между 1,46 и 4,25 евро. Тук обаче най-скъп излиза кв. Дружба. Едно от обясненията е, че предлагането е малко и наличното държи високи цени. Най-евтини са в Бъкстон.
www.imoti.net