Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Новини

Добави коментар

Мар 6, 2012

Все по-често обитателите на новопостроени сгради се сблъскват с проблеми по тях. На едни покривът протича от топенето на снега, на други терасата се наводнява заради запушени или липсващи тръби, на трети пада мазилката и изолацията от влагата. Някои осъмват с дълбоко напукани стени, а има и такива, които се страхуват за безопасността си, защото основите са пропаднали.


Какъвто и дефект да се е появил, трябва да знаете, че всяка нова сграда има гаранционен срок, в който строителят е длъжен за своя сметка и със собствени средства да го отстрани. Това е регламентирано в наредба номер 2 към закона за устройство на територията от 31 юли 2003 г.

В глава 4 от наредбата са описани гаранционните срокове за всеки строителен обект. Те се записват в договора между възложителя и изпълнителя за съответния строителен обект, но не могат да са по-малки от минималните в наредбата. Гаранционните срокове започват да текат от деня на въвеждането на строителния обект в експлоатация. За такова се приема издаването на разрешение за ползване или на удостоверението за въвеждане в експлоатация.

В зависимост от вида на строително-монтажните работи сроковете са между 3 и 10 г.

Така при възникнали проблеми по сградата, която е в гаранция, трябва да се обърнете към строителя и той да ги отстрани. В последните години обаче това става почти невъзможно. Причините са различни. Строителят може да е фалирал в кризата и да няма как да предявите претенциите си към него. Дори и да не се е стигнало до несъстоятелност, може да има финансови затруднения и да се оправдае, че няма средства, хора и техника, с които да поправи дефектите.

Среща се и друг казус - фирмата е сменила адреса, телефона и всичките си контакти и е трудно откривама. Понякога обаче всичко й е наред, но собственикът въпреки това отказва да изпълни законовите разпоредби. В този случай имате право да съдите строителя. Това също е регламентирано в наредба 2. Случаите в практиката подобен казус да се отправи към съда обаче са много малко.

Собствениците на апартаменти обикновено смятат, че завеждането на иск ще е губене на време и средства, решение може да има след години, а през това време ще се налага или да търпят дефектите, или сами да ги отстранят и да чакат възстановяване на средствата.

Ето защо в повечето случаи обитателите в новите жилищни сгради предпочитат да се оправят сами. По-далновидните създават нещо като фонд "Резервен". В него събират определени суми от всеки апартамент - примерно по 5-10 лв. на месец. Така искат да са подсигурени с готови средства в случай на нужда, без да се налага да натоварват бюджета си изведнъж.

ИЗВАДКА ОТ НАРЕДБАТА

Чл. 20, ал. 4. Минималните гаранционни срокове на изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти са:

1. За всички видове новоизпълнени строителни конструкции на сгради и съоръжения, включително и за земната основа под тях - 10 години.

2. За възстановени строителни конструкции на сгради и съоръжения, претърпели аварии - 8 години.

3. За хидроизолационни, топлоизолационни, звукоизолационни и антикорозионни работи на сгради и съоръжения в неагресивна среда - 5 г., а в агресивна среда - 3 г.

4. За всички видове строителни, монтажни и довършителни работи (подови и стенни покрития, тенекеджийски, железарски, дърводелски и др.), както и за вътрешни инсталации на сгради - 5 години.

www.imoti.net

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив