Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Може ли за председател на управителния съвет да бъде избрано лице, което не е собственик?

14.01.2014 - Съседи - 1 Отговори     (0)

Здравейте, интересува ме дали за председател на управителния съвет на дадена етажна собственост може да бъде избрано лице, което не е собственик на имот в съответния блок. В случай че е възможно, изисква ли се нещо по-специфично като документи, освен решение на общото събрание?

									Милена

Милена

Отговори (1)   

											Таня Китик

Таня Китик

16.01.2014

Отговор: Отговора на поставения от Вас въпрос е регламентирам в разпоредбата на чл.19 от Закона за управление на етажната собственост:
Чл. 19. (1) Изпълнителният орган на етажната собственост е управителен съвет (управител).
(2) Управителен съвет (управител) се избира за срок до две години.
(3) Управителният съвет се състои от нечетен брой членове, определен с решение на общото събрание, но не по-малко от трима.
(4) Членовете на управителния съвет избират от своя състав председател.
(5) (Изм. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) Членове на управителния съвет могат да бъдат собственици и ползватели. За член на управителния съвет (управител) може да бъде избрано и посочено от собственика лице, което живее в сградата и е вписано в книгата на етажната собственост, както и лице, посочено от представляващия юридическото лице или едноличния търговец, когато самостоятелни обекти са собственост на юридически лица или еднолични търговци.
(6) Мандатът на член на управителния съвет (управителя) може да се прекрати предсрочно при неизпълнение на задълженията му само с решение на общото събрание.
(7) (Доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) По решение на общото събрание на членовете на управителния съвет (управителя) и касиера може да се заплаща възнаграждение.
(8) (Нова - ДВ, бр. 57 от 2011 г.) По решение на общото събрание, взето с мнозинството повече от 50 на сто идеални части от общите части на етажната собственост, правомощията или част от тях на управителния съвет (управителя) могат да бъдат възлагани на физически лица, които не са собственици. Договорът за възлагане се сключва от упълномощено от общото събрание лице.
Няма правна норма, която да изисква по-специфични документи при назначаването на председател на УС на етажната собственост, освен решението на общото събрание.
Всичко опира до един избор, който живеещите в дадена сграда трябва да вземат. Безспорно е, че "професионалните домоуправители" са по-скъпи в сравнение със ситуацията, в която някой от самите живеещи реши да се заеме с организационни и административни дейности или хигиенизиращи такива. Въпросът по-скоро е дали има желаещи, които да отделят от личното си време и дали те познават достатъчно добре юридическите рамки на това, което упражняват, защото задълженията на домоуправителя не са никак малко. Например: той управлява етажната собственост, представлява обекта пред общински и държавни органи и/или институции, организира общи събрания на етажната собственост, както и неотложни или планирани ремонтни дейности. Също така управлява и заплаща дължимите такси към етажната собственост – ремонти, електричество, асансьорни разноски, управлява каса "Възстановяване и развитие” (режийни и консумативи на входа), изготвя Правилник за вътрешния ред в жилищната сграда, води домовата книга, регистъра на собствениците и други документи, които са посочени от ЗУЕС. Това далеч не изчерпва евентуалните действия.
Поради тази причина много често се назначават фирми, чиято основна дейност е "Професионален домоуправител". Компаниите могат да предложат различни свои "пакети” с допълнителни услуги, които варират в много широк диапазон.



За контакти

Популярни въпроси - Съседи

Виж всички въпроси

Проблем с топлата вода в жилищен блок. Здравейте имаме голям проблем с топлата вода на жилищен блок в град София.Блока е на 19 етажа с пет вертикали.Проблема е че при много голяма част от... Последен отговор - 15.05.2020 от Кристина Найденова

4 Отговори

Разбита от съсед улица Здравейте! Става дума за улица, намираща се в Селищно Образование. Преди 10 години съвместно със други съседи и за наша сметка бетонирахме по-голямата... Последен отговор - 20.02.2021 от адв.Галина Чанкова

3 Отговори

Течове от общинско жилище Здравейте! Имаме собствен апартамент, който се наводнява от общинско жилище над нас. Подадохме жалба в общината, за да си проверят имуществото. В какъв... Последен отговор - 25.09.2020 от адв.Галина Чанкова

2 Отговори

Договори за ползване на общи части в жилищен блок. Здравейте,от март месец съм Домоуправител в блок,който е на 19 етажа,98 апартамента.В управителният съвет сме петима човека и в момента изготвяме... Последен отговор - 17.05.2020 от адв.Галина Чанкова

2 Отговори

Проблем с топлата вода в жилищен блок. Здравейте имаме голям проблем с топлата вода на жилищен блок в град София.Блока е на 19 етажа с пет вертикали.Проблема е че при много голяма част от... Последен отговор - 14.05.2020 от адв. Симеонова

1 Отговори
Виж всички въпроси

Задай въпрос!

Колебаете се дали да закупите имот в даден район? Искате да научите каква е реалната стойност на вашия дом? Получете съвет от тези, които знаят! Ceb.bg дава възможност на потребителите да задават въпроси относно покупка, продажба, наем, стопанисване, управление, ремонт и всичко останало около имотите. Питайте и ще получите отговор от експертите в бранша!

Задай въпрос!

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив