Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Статии

Добави коментар

Окт 3, 2012

Доверете се на професионален домоуправител

Управление на недвижимата собственост означава пълния комплекс услуги, предоставяни от професионални фирми във връзка с недвижимо имущество. Може да става въпрос за цели сгради, търговки площи, офис площи, отделни апартаменти или къщи, складови помещения и др. Обикновено управленската услуга включва: техническата експлоатация и консултантски услуги при строителни и ремонтни работи; обслужване на сградата - общите части и индивидуалните обекти. Тук се включват организиране на охраната, информационните и комуникационните системи, предоставяне инженерни услуги, почистване, управление на обслужващия персонал.

При отдаване под наем се включват предварителните преговори и изготвяне на договори с настоящи и бъдещи наематели, реклами и презентации на недвижимата собственост, установяване на контакт с различни посредници и водене на целия финансов и юридически документооборот между наемателя и наемодателя.

Управлението на собствеността включва оптимизиране на разходите и услугите, необходими за поддържане на имота, както и заплащане на сметките за консумативни разходи, осъществяване на ефективна комуникация с доставчиците на услуги, внедряване на електронни системи за енергиен мениджмънт и други. Професионалните фирми, предлагащи управление на недвижимата собственост, се стремят да внедряват и поддържат високи стандарти за безопасност и качество на системите и съоръженията съгласно европейските изисквания и според възможностите на собствениците.

Фирмите се ангажират и с воденето, архивирането и съхранението на всички юридически и финансови документи, свързани с даден имот. Всички посочени дейности по управлението на недвижимата собственост могат да бъдат извършвани както самостоятелно (само една от услугите), така и комплексно (пакет от услуги). Тъй като дейностите са взаимно свързани и е необходима синхронизация при тяхното извършване, оптималният вариант за управление на недвижимата собственост е всичко да бъде поето от мениджърска компания чрез въвеждане на модела на доверително управление чрез компании за управление на недвижима собственост.

Комплексната услуга малко трудно си пробива път в България. Тя е много удобен вариант за собствениците на търговски центрове и офисни сгради. Когато те подпишат договор със специализирана компания, прехвърлят отговорността си на нея за аварийната безопасност и безопасните и здравословни условия в сграда, офис или магазин. Това е една от причините, заради които си струва да се възложи цялата дейност на една професионална компания. На пръв поглед разходите са по-високи, но ако собственикът на имота си направи детайлно сметката, ще установи, че не е точно така.

През последните две години с приемането на Закона за етажната собственост все повече притежатели на недвижимо имущество се обръщат към фирми, специализирани в управлението на собственост, в частност към фирми, предлагащи услугата „професионален домоуправител”.
Понятието „професионален домоуправител” е само една част от т.нар. управление на недвижимата собственост. То включва комплекс от услуги и има за цел да намалява разходите по поддръжката на етажната собственост в една сграда, в повечето случаи - жилищна.

Основните задължения на професионалния домоуправител са:

  • назначава общи събрания на собствениците, осигурява присъствието им, води протокол, запазва решенията в архив - на електронни и хартиени носители;
  • представя взетите решения пред общинската администрация;
  • информира собствениците, които не са присъствали на събранието, за настъпили промени или решения;
  • помага да се вземе решение по какъв начин ще се разпределят разходите в етажната собственост (солидарно или процентно, според големината на имота);
  • ежемесечно представяне на финансовите отчети – за какво са били използвани финансовите средства;
  • събиране на ежемесечни такси от собствениците за поддръжката на общите части на сградата;
  • почистване на сняг около сградата;
  • озеленяване на околоблоковото пространството;
  • поддръжка на ВиК и електрическите инсталации на сградата;
  • почистване на общите части;
  • обезпаразитяване на сградата;
  • портиер, 24-часова охрана;
  • поддръжка на асансьора;
  • организация на ремонтни дейности на общите части и контрол над изпълнението им;
  • създаване на специализиран интернет форум за по-лесна комуникация между живущите;
  • предоставяне на фасади и помещения под наем с цел намаляване на месечната вноска или извършване на ремонти в сградата.

Трябва да се отбележи, че при избор и ангажиране на професионален домоуправител клиентите могат да определят дейностите, които последният ще изпълнява.
Използването на професионален домоуправител създава оптимална организация и по-ефективна поддръжка на сградата и прилежащото пространство. А в резултат на полаганите грижи за сградата се повишава нейната стойност, респективно стойността на имотите на всеки един собственик. И трето, но не на последно място, професионална компания предпазва обитателите от междусъседски конфликти.

автор: Добромир Ганев, източник: Блог за имоти и икономика.

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив