Когато продават имот, някои хора използват услугите на няколко брокера едновременно. Това обаче често пъти има обратен ефект и имотът се продава по-трудно и бавно. Затова някои специалисти са на мнение, че е необходимо да се наложат законови ограничения в тази насока. Трябва ли продавачът на имот да работи само с определен брокер или свободната конкуренция е за предпочитане?
Един имот трябва да се представя само от една агенция и това трябва да бъде регламентирано с нормативен акт, заявява брокер Кристина Найденова. Тя допълва, че в държавите с по-дълги традиции, отколкото в България, в операциите с недвижими имоти практиката е такава.
Проблемът има няколко измерения, коментира специалистът. Не е коректно собственик на имот да очаква от посредническа агенция да обслужва имота му, което е свързано с големи разходи, а да няма възможност да възстанови разходите си и да спечели. Никоя държава няма интерес от фирми, които не могат да реализират печалби, а работят на загуба или вървят към фалит.
Това е свързано както с внасяне на пари в държавния бюджет, така и с осигуряване на работни места – за брокери и друг персонал. Разбира се, интересите на собственика на имота трябва да са защитени, категорична е Найденова. Той трябва да е сигурен, че получава качествена и сигурна услуга, а ако има съмнения – да може да се откаже от ползването на услугите на една фирма и да наеме друга фирма да го представлява.
Ексклузивният договор не предполага имотът да се рекламира само на едно място, обяснява консултант Младен Садинов. Става въпрос за това, че продавачът наема един човек, който професионално да му свърши работа. Има и още едно потвърждение на тезата, че е добре да се продава само от една кантора. Специалистът твърди, че когато се рекламира имот, който се продава от няколко агенции, винаги се рекламира „с половин уста“.
Оферирането на един и същи имот от няколко различни агенции не води до абсолютно никакви позитиви за собственика на имота, а по-скоро обратното, потвърждава брокер Антон Илиев. Единствената много важна подробност около предлагането на един имот само от една агенция (както е навсякъде по света) е, че собственикът трябва да задължи агенцията да не бави продажбата на имота с цел да го продаде само и единствено на директен клиент.
Експертът напомня за масова преди време практика на големи и малки агенции, ако получат изключителни права да предлагат имота само за директни клиенти, да не допускат клиентите на другите агенции да видят имота и съответно да го купят. Това се правеше само и единствено с цел да се получи възнаграждение и от продавач, и от купувач, разказва Илиев.
Тази порочна практика много често бавеше реализирането на имота. За щастие сега нещата са се променили към по-добро и подобен род офериране е вече рядкост, разкрива брокерът. Но все пак съществува и затова трябва да му се обръща внимание.
Оферирането на един имот в няколко агенции е безсмислено и поради простата причина, че всяка агенция, която има клиенти за този имот, може просто да ги доведе на оглед и при сделка да си получи възнаграждението от купувачите, а агенцията, която оферира имота, от собственика му който я е ангажирал.
Няма смисъл да преглеждаме по 40 оферти, а реално това да са 4 имота, обявени от 10 агенции. Смешно и несериозно е, заявява Илиев. Все пак има специалисти, които смятат, че няма значение с колко фирми (брокери) работи един клиент. Има само едно важно условие – офертата да е еднаква навсякъде.