Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Анализи

Добави коментар

Дек 30, 2013

Повече от 15 % е ръстът на пазара на професионална поддръжка на сгради през 2013 година. Ако в края на 2012 година общият обем на бизнеса се равнява на 4,2 млрд. лева, то към момента тази стойност е над 5 млрд. лева. Това сочат данните на специализирана в сектора компания.

„Професионалното управление набра скорост изключително бързо на българския пазар, при това в годините на икономическа стагнация”, коментира Бисера Иванова, изпълнителен директор. „Последните проучвания сочат, че тази дейност е първият и най-важен фактор при избора на бизнес имот – компаниите наематели търсят гаранция за бърза реакция при авария, което постигат най-лесно с интегрирана услуга за поддръжка; те очакват висок клас на помещенията и на различните системи в сградата. Това обяснява и динамиката на пазара за професионално управление – инвеститорите все по-често прибягват до тази услуга още в началните етапи на проектиране, за да подпомогнат процеса по реализация на сградата си на пазара на наеми.”, допълва Иванова.

По думите й, през 2014 година обемът на бизнеса ще нарасне с допълнителни 15%, като фокуса ще бъде върху услугите по техническа поддръжка, които ще нараснат с поне 25%.

Квадратурата на сградите, използващи професионални фасилити услуги, към края на 2013 г. е около 2,38 млн., което е с 9 % повече спрямо края на 2012 година – в сектора на административните и офис сгради увеличението е само с 5%, а при търговските сгради и магазинните вериги увеличението е с 19%. Традиционно най-активни остават потребителите като финансови и ютилити компании, телекоми с клонова мрежа в цялата страна, офис центрове, търговски комплекси и молове.

Най-популярната фасилити услуга в страната остава почистването, която се използва от над 90 % от фирмите. Интерес представлява обаче засилващата се тенденция за аутсорсване на услугите по техническа поддръжка, включващи най-общо периодична/регулярна профилактика, поддръжка и аварийни ремонти на всички системи и инсталации в сградите, като електрически инсталации, отоплителни, климатични и вентилационни системи и други.

Един от най-любопитните казуси през 2013 г. е този за разделното събиране на отпадъците. Той за пореден път доказва, че голям процент от разпоредбите, които засягат организацията на работа на малките и средни компании са трудни за прилагане.

„Само 26% от фирмите в България събират разделно боклука, както ги задължи законът от 1 януари тази година”, коментира Иванова. „Въпреки че глобата достига до 20 хил. лева, българските компании все още не са успели да се сдобият със специалните кошчета за разделно събиране и не са мотивирани да спазват изискванията. Това не е приоритет на голяма част от фирмите в страната, тъй като малките компании произвеждат твърде малко боклук, за да си позволят професионална услуга за неговото рециклиране.”, допълва тя.

По думите й стойността на специалните кошчета за разделно събиране варира от 30 до 150 лева за офис с площ от 200 кв.м. Изискването по закон важи за всички фирми – от ресторанти и магазини до малките административни офиси. Едва 13% от последните /малките административни офиси/ са спазили закона, сочат данните на компанията.


Източник: Economynews.bg

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив