Авг 7, 2012 |
|
С 39% скачат търговските площи до края на годината, наемите на Витошка паднаха с 20%
Значителен ръст на търговските площи в страната се очаква до края на годината с откриването на няколко значими нови обекта. Това посочва анализът на шестмесечието на консултанта по отдаването на площите в бургаския мол Forton International. По данни на компанията в процес на изграждане са общо 239 500 кв.м площи в молове. В това число са столичните Bulgaria Mall с 33 000 кв.м. и Paradise Center с площ от 80 000 кв.м, чието откриване се очаква скоро. Галерия Бургас отвори врати през първото полугодие на 2012 година, като това бе и най-значимото събитие на пазара на търговски площи през периода. Търговският център е с площ от 34 860 кв.м, 90% от които вече са заети. Така общият обем търговски площи в страната достигна 594 400 кв.м, обобщават от компанията случилото се на пазара през изминалото полугодие. „Последните 3 до 6 месеца преди откриването на един търговски център са най-активни за отдаването под наем. Очакваме значителен брой сделки за площи в Paradise Center и Bulgaria Mall да се сключат през втората половина на 2012 г. Пазарът ги приема с интерес, както заради ключовите локации, така и защото са с нови за нашия пазар концепции”, коментира Димитър Киферов, мениджър Търговски центрове във Forton. От компанията припомнят, че Paradise Center ще бъде първият за страната ни лайфстайл мол с акцент върху зоните за забавление. Следващите проекти, които се очаква да бъдат открити, са South Ring Mall (72 000 кв.м) в София и The Strand (30 500 кв.м) в Бургас. Така общият обем търговски площи до края на 2013 г. ще достигне 775 050 кв.м., което представлява ръст от 39 %. „Близо 50% от изграждащите се площи в София вече са договорени, което ни дава основание да вярваме, че новите търговски центрове ще стартират с добра заетост”, коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton International. „Сериозните наематели не могат да си позволят да не влязат в новите молове, защото отсъствието им от актуалните атрактивни търговски локации ще доведе до загуба на пазарен дял. С увеличения брой обекти те очакват да затвърдят пазарната позиция на брандовете си, дори и да не постигнат краткосрочно увеличаване на печалбите си.” Според Койнов интересът към новите молове е от три групи клиенти – (1) тези, които вече познаваме от съществуващите търговски центрове, (2) новите марки, които ще стъпят за първи път в България и (3) една група с потенциал, чието поведение тепърва ще анализираме – ритейлърите, които познаваме от търговските улици, но до момента са без присъствие в търговски център. Според анализите на Forton International очакванията на наемателите за ръст на потреблението към момента на откриване на новите търговски центрове задържат наемните нива в познатите граници. Какъв ще бъде ефектът върху тях от пускането на новите значителни обеми нови площи ще зависи не само от стратегиите на инвеститори и наематели, но най-вече от развитието на общата икономическа среда. Към момента на 1000 жители у нас се падат по около 81 кв.м търговска площ, което все още отрежда на България едно от последните места в Европа. След отварянето на новите проекти на 1000 души в страната ни ще има по 105 кв.м. изчисляват от Forton. Най-много са търговските площи в столицата – 188 000 кв.м, следвани от тези във Варна – 130 000 кв.м, Пловдив – 67 000 кв.м и Бургас с 65 600 кв.м. „Няколко big-box наематели отвориха нови магазини в страната – Bauhaus в София, Jumbo в Русе, Baumax - във Варна и Русе. В същото време някои наематели оптимизираха дейността си като намалиха броя на магазините си.”, казва Димитър Киферов. Според него най-значимото събитие за първото полугодие на 2012 г. при наемателите е влизането на H&M на българския пазар. Веригата откри с голям успех 4 магазина в рамките на няколко месеца - 2 обекта отвориха врати в София и по един във Варна и Бургас. Интересни сделки се сключиха и в търговските центрове - Paradise Center подписа с Carrefour с концепцията Planet, H&M, Cinema City, Technomarket@home, Playground, Happy и Orange Fitness. Наемните нива в моловете остават без съществени промени и през първото полугодие на 2012 г. се задържат на нива около 27 евро на кв.м за обект с площ от около 100-150 кв.м. Търговските центрове в провинцията пък се отдават за около 18-20 евро на кв.м месечно. От друга страна наемите на бул. „Витоша” демонстрират спад от около 20% от началото на годината заради ремонта в района, посочват още от Forton. Към момента нивата на търговската улица са около 40 евро на кв.м. Доходността в столичните молове пък остава около 9%. Според консултантите от Forton International макар все още да се говори с резерви за развитието на пазара на търговски площи у нас, той има своя потенциал, около него има и положителни новини. Интересът и реалното навлизане на международните имена като H&M и Debenhams са доказателство, че пазарът се развива и са добър индикатор за неговото бъдеще. източник: news.expert.bg |
|
|
Добави коментар
Още публикации
Сеп 7, 2019
Юрист
Адвокат
София
Апр 1, 2019
Таня Китик
Консултант
София
Апр 1, 2019
Таня Китик
Консултант
София
Сеп 30, 2017
инж. Петър Петров
Инженер
Стара Загора
Тагове
търговските
площи
края
годината
наемите
ръст
страната
очаква
откриването
няколко
нови
обекта
отдаването
forton
international
компанията
молове
столичните
bulgaria
mall
paradise
center
площ
чието
откриване
бургас
врати
първото
полугодие
2012
най-значимото
събитие
пазара
търговски
център
вече
общият
обем
месеца
брой
сделки
пазарът
локации
пазар
коментира
димитър
киферов
центрове
проекти
софия
новите
койнов
наематели
според
познаваме
българия
потенциал
момента
наемателите
задържат
нива
развитието
1000
около
варна
отвориха
русе
него
евро
Полезни сайтове
-
Топ класацията на българските сайтове
адвокат Милена Миткова
Адвокат
София
Владимир Йосифов
Консултант
София
Таня Китик
Консултант
София
Антон Илиев
Брокер
София
Кристина Найденова
Брокер
София
инж. Петър Петров
Инженер
Стара Загора