Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Новини

Добави коментар

Май 8, 2012

Поне 4000 лева ще трябва да задели един блок, за да поднови стария си асансьор. Това предвиждат промени в наредбата за безопасността, които ще бъдат предложени на министъра на икономиката Делян Добрев от Държавната агенция за метрология и технически надзор.

Работната група вече е приключила работата си, текстовете са готови. В нея участват и представители на бранша. Част от тях обаче не са съгласни с промените, искат одит на всички транспортни средства в държавата и програма за обновяването им. Решението, което трябва да се вземе, е политическо, смята Юлиян Иванов, шеф на дирекцията за технически надзор. Най-интересното и спорно предложение, което ще наложи вложение от 2500-3000 лв., е поставянето на врата на самата асансьорна кабина.

За това настоявали най-много асансьорните фирми. Държавната агенция за метрологичен и технически надзор го е записала, но като че не го подкрепя категорично. Иванов казва, че евродирективата позволява асансьорите да се движат и без врата на кабината. Такива подемници, на които пътниците виждат стената между етажите, са 60-70 хиляди. Предложението е врата на кабината да се постави на всички обществени асансьори до 2018 г., а на тези на блоковете - до 2023 г.

И докато това с вратата на самата кабина може и да се размине, то експертите са категорични, че трябва да бъдат преградени дълбоките асансьори, които се ползват за пренасяне на мебели и ги има в повечето високи сгради. Големите кабини нямат ограничител на тежестта, който да го спре при претоварване, и затова трябвало да се вземат мерки срещу тази опасност. Техническият надзор е стреснат от тежката злополука, която се случи в "Майчин дом" тъкмо с такъв асансьор.

Единият вариант е те да бъдат преградени и да остане полезна площ за превоз на шестима души, колкото препоръчва европейският стандарт. По средата се слага врата,която се заключва, казва Юлиян Иванов. Ако тя бъде отворена, асансьорът няма да може да се движи. Инструктирани лица от входа ще имат друго устройство, с което се включва механизъм, позволяващ на асансьора да се движи. Поддържащата фирма щяла да обучи няколко лица от блока, които да могат да пускат големия асансьор - когато се налага да се пренася човек с носилка или пък мебели. Преграждането ще струва към 250 лева. Повечето мебелни асансьори преди 20 години са били преградени, но са ги разбили.

Другият вариант е на въжетата да бъде монтиран ограничител на товара. Той струва към 450 лева. Мебелните асансьори без ограничител са от началото на 70-те години, броят им е около 2000. Срокът за преграждането им е записан за 31 декември 2013 г.

Телефонна връзка от кабината на асансьора с аварийната служба е задължителна по евродирективата. Ако кабината заседне между етажите и вие сте в нея, ще можете да извикате помощ. Телефонът се монтира в стената и има микрофон.

Навън е изведен бутон, който включва телефонната връзка, ако асансьорът е аварирал.
На пазара подобни инсталации стрували между 600 и 1500 лв. Това засяга всички асансьори в страната, които са над 100 000. Ако пък кабината е спряла между етажите и се опитате да се измъкнете от нея, има вероятност да паднете в шахтата. Затова другото изискване е да се монтира предпазен щит. Той се слага под пода на кабината, а цената му е около 20 лв. Ще се изисква и аварийно осветление в кабината, ако спре токът. То е батерия, която захранва светодиоди, струва 20-30 лв.

Другите промени са свързани с безопасността на хората, които ремонтират асансьорите. Ще се изисква да има осветление в шахтата. То светва, когато техниците влязат в нея и започнат да работят. В старите асансьори такова няма. Цената на това осветление е към 30-40 лева.

Устройство за аварийно спиране ще трябва да се монтира върху кабината. Когато се прави ремонт, техникът е върху нея и тя случайно тръгне, той трябва да може да я спре. Това става със стопбутон, монтиран върху нея. Това устройство е към 5-6 лева. Подобно стопустройство ще се изисква и в дъното на шахтената яма. В случай че техникът е на дъното и кабината заплашва да го смаже.

Друго изискване е да се премахнат всички изделия, в които има азбест. Още се намирал на спирачките, някъде имало и облицовани кабини. Срокът е до 31 декември тази година да го няма - и по спирачните системи, и по командните табла. Техническите прегледи на асансьорите сега се извършват на три години, срокът ще бъде намален за 2 години за старите, които са в експлоатация повече от 30 години, както и за асансьорите на 10 и повече етажа, казват експертите.


Евростандарт има, но бил по желание

Евростандарт за подемните устройства е изготвен, но не е задължителен. Това обясни Ангел Ангелов, председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Ако се направят всички неща, които той предвижда, не е ясно дали няма да е по-евтино да се купи нов асансьор.

Според него най-тежките злополуки се случват заради полуавтоматичните врати на етажите. При повреда или умишлено отваряне човекът хваща дръжката, вратата се отваря, а кабината я няма и той пропада в шахтата. Въпросната директива обаче ги позволява и те се произвеждат. Няма как да се забранят, защото асансьорите ще станат много скъпи. В евродирективата пък държавите не се задължават как да се преустройват асансьорите. Всяка страна трябва да се съобразява с националните си особености.
 
С Юлиян Иванов, шеф на техническия надзор разговаря Марияна Бойкова: Подкрепяме промените, но и хората да кажат

- Г-н Иванов, предложенията за промени в наредбата сериозно ще бръкнат в джоба на хората. Как смятате, че ще се приемат?

- Винаги нещо, което се отнася до етажната собственост, е притеснително.
Деликатно е, защото са много хората, имат различни възможности.

- Само слагането на врата на кабината излиза до 3000 лева.

- Това са предложенията, като разкажете за тях в "24 часа", ги поставяме на обществено обсъждане, нали?

Агенцията подкрепя намаляването на площта на мебелните асансьори или слагане на устройство срещу претоварване. "За" сме да има аварийно осветление в кабината, да има предпазен щит и разговорно устройство между човек и фирмата, ако заседне между етажите.

Колкото до вратата на кабината - в последните 5 г. има един-единствен инцидент, който се свързва с липсата . Тя не е задължителна и по евродиректива.

- Не ви ли изглежда преграждането на дълбоките асансьори неудобно и нелепо.

- Ще се случи. Тези текстове ще ги представим на министъра и той ще каже кои от промените ще останат, кои нови ще допишем.

У нас били най-зле технически

Асансьорите в България са в най-лошо техническо състояние в цяла Европа, категоричен е Николай Маринков, генерален секретар на Българската асансьорна асоциация. Той е взел участие в работната група по промените, но организацията, която представлява, не е съглаасна с тях, смята, че са проформа.

От асоциацията искат одит на всички асансьори в България, и то с участието на независими експерти от чужбина. Като се проверят записаните в евростандарта 74 риска и да се направи програма за отстраняването им.

Безопасност без пари няма, казва Маринков. Асоциацията предлага да се търсят средства за обновяване на асансьорите по програми за енергийна ефективност. С европейски грант блокът ще трябва да плати само 50%. Старите асансьори били енергоемки. Ако се подновят, то щели да спестяват по един час на ден от АЕЦ "Козлодуй".

Във Франция имало 15-годишен план за модернизация. Идеята е не хората да дадат 3 хил. лв. днес, а за три години например. В един блок с 25 семейства тови ще прави 3,30 лв. на месец дори без еврофинансиране.

Асансьорът е транспортно средство, което превозва най-много хора, засяга милиони хора в България и хиляди, които работят. По неофициални данни у нас имало 120 000 асансьора, каза Маринков.

Източник: 24 часа

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Тагове

лева
  
блок
  
асансьор
  
промени
  
наредбата
  
безопасността
  
министъра
  
държавната
  
агенция
  
технически
  
надзор
  
работната
  
група
  
обаче
  
промените
  
искат
  
одит
  
средства
  
програма
  
смята
  
юлиян
  
иванов
  
врата
  
самата
  
асансьорна
  
кабина
  
най-много
  
метрологичен
  
подкрепя
  
казва
  
евродирективата
  
позволява
  

асансьорите

  

кабината

  
стената
  
между
  
етажите
  
хиляди
  

асансьори

  
вратата
  
експертите
  
преградени
  
дълбоките
  
мебели
  
повечето
  
кабини
  
ограничител
  
спре
  
претоварване
  
затова
  
срещу
  
случи
  
вариант
  
слага
  
асансьорът
  
движи
  
лица
  
имат
  
устройство
  
включва
  
асансьора
  
човек
  
преграждането
  
струва
  
години
  
били
  
монтиран
  
мебелните
  
около
  
срокът
  
декември
  
връзка
  
задължителна
  
заседне
  
монтира
  
засяга
  
шахтата
  
изискване
  
предпазен
  
цената
  
изисква
  
аварийно
  
осветление
  
хората
  
работят
  
старите
  
прави
  
техникът
  
дъното
  
имало
  
евростандарт
  
предложенията
  
часа
  
българия
  
маринков
  
асоциацията
  
хора
  

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

							инж. Петър Петров

инж. Петър Петров
Инженер
Стара Загора

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив