Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Интервюта

Добави коментар

Мар 5, 2012


75% от разходите в рамките на жизнения цикъл на сградата са за нейната експлоатация, коментира изпълнителният директор на “Фасилити Оптимум България”


Бисера Иванова е с дългогодишен опит в сферата на фасилити мениджмънта. Изпълнителен директор е на “Фасилити Оптимум България”, част от AG Capital, и член на управителния съвет на Българската фасилити мениджмънт асоциация.

С нея разговаряме за развитието и потенциала на пазара на услуги по поддръжката и управлението на сградите, възможностите за пробив на български компании от сектора в чужбина, както и за основните проблеми на фасилити мениджърите в работата им с клиенти

- Г-жо Иванова, нека първо да изясним разликата между пропърти мениджмънт и фасилити мениджмънт като понятия.

Фасилити мениджмънтът е всъщност поддръжката на сградите, като обхваща почистването, поддръжката на съоръженията, безопасността и сигурността на сградата, пожарната и аварийната безопасност. Пропърти мениджмънтът е управлението на самата сграда, в което вече се включват отношенията с наемателите, както и маркетингът на самата сграда.

- Коя от двете услуги е по-застъпена в България?

Според мен по-застъпен е фасилити мениджмънтът. Пропърти мениджмънт се прилага по-скоро в големите бизнес сгради, бизнес парковете, моловете. От фасилити мениджмънт се възползват повече сгради, а на места се ползват дори само част от услугите по поддръжката на сградата, които компаниите от сектора предлагат.

- Това означава ли, че може да се очаква по-бурно развитие на пропърти мениджмънта с оглед да се привлекат повече клиенти?

Мисля, че той също се развива и има достатъчно големи сгради, които не могат без него. Що се отнася до по-малките сгради, тяхното управление и представяне се прави по-скоро от собствениците. Има обаче някаква тенденция все повече инвеститори и строители да търсят компания за пропърти мениджмънт. В сградите, където собствениците са много и различни, обикновено се търси фасилити компания, която да се наеме и със събирането на разходите за текущи нужди.

- Как се развива фасилити мениджмънтът в България в последните години?

В България секторът се разви изключително бурно. В годините на строителния бум се построиха много и всякакви сгради – жилищни, търговски, офиси, хотели. На пазара навлязоха много чужди компании като инвеститори и те започнаха да търсят фасилити услуги. Имаше и международни компании, които работят с конкретна фасилити компания и тя ги обслужва по цял свят. Това беше причината много от фирмите в бранша да стъпят на българския пазар. Така постепенно и ние осъзнахме ползата от добрите световни и европейски практики. Тогава се събрахме няколко колеги и се създаде и Асоциацията за фасилити мениджмънт, тъй като ние осъзнахме, че това, което правим, е важно и предстои да се развива в България.

- Как оценявате потенциала на пазара?

Според наши анализи и данни на колеги пазарът нараства с над 20% на годишна база и се оценява на 1,13 млрд. лева, от които 64% отиват за вътрешни услуги, а останалите се разпределят за аутсорсинг. Това означава, че на много места поддръжката на сградите се извършва от фирми, но тенденцията е все повече от услугите по поддръжката да се аутсорсват. Това е и европейската тенденция. Правят се все повече конкурси за фасилити мениджмънт, като компаниите от бранша се състезават помежду си и за предоставяне на интегриран фасилити пакет, и за изпълнение на единични услуги.

Смятам, че все още българският фасилити пазар е в период на растеж. На пазара оперират все повече компании, правят се все повече конкурси за изпълнители на такива услуги. Мога да дам като пример нашата компания, в която вече работят 750 души. Това означава, че от нас има нужда.

- Какви са най-честите причини за аутсорсването на услугите по поддръжката на една сграда?

От една страна намаляването на разходите, а от друга – поемането на отговорност от страна на фасилити компанията и контрола, който тя осъществява. Аутсорсването дава възможност да се концентрираш върху основния си бизнес. Практиката показва, че хората се чувстват облекчени, че не се занимават с допълнителни процеси, които да организират, следят и контролират. Това дава възможност и за оптимизиране на разходите чрез централизирана организация на всички процеси. Освен това се прехвърля отговорността по поддръжката – някой друг организира и контролира всички тези странични дейности. Давам и пример с пожарната безопасност, където трябва да се спазват стриктни срокове, но обикновено документацията се подготвя в последния момент. Ако друг се грижи за това, всички документи се подготвят в срок и най-важното – няма глоби, т. е. фирмите си спестяват допълнителни разходи.

В момента най-важното за фирмите като че ли е възможността да си оптимизират съпътстващите разходи. Ако основната им дейност се свива, защото такава е пазарната ситуация, веднага се търси начин за оптимизиране, намаляване и даже съкращаване на съпътстващите разходи и поддържащите дейности. При редовни професионални профилактики на сградите обаче бизнесът предотвратява големи аварии и така си спестява по-сериозни разходи за тяхното отстраняване. Затова и изпадането в крайности при преструктурирането на разходите не е добро решение. Много хора забравят, че разходите в рамките на жизнения цикъл на сградата са разпределени по следния начин: около 25% са разходите за строителство, а останалите 75% са оперативни, за експлоатацията на сградата. Много е важна добрата поддръжка, за да се спестят разходи именно от периода на експлоатация на сградата.

 

www.investor.bg

 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Тагове

разходите

  
рамките
  
жизнения
  
цикъл
  
сградата
  
експлоатация
  
директор
  

фасилити

  
оптимум
  
иванова
  
мениджмънта
  
част
  

мениджмънт

  
потенциала
  
пазара
  
услуги
  

поддръжката

  
управлението
  
сградите
  
компании
  
сектора
  
пропърти
  
мениджмънтът
  
пожарната
  
безопасност
  
самата
  
сграда
  
вече
  
българия
  
според
  
по-скоро
  
бизнес
  
сгради
  
места
  
услугите
  
компаниите
  
означава
  
развива
  
големи
  
тяхното
  
собствениците
  
обаче
  
тенденция
  
инвеститори
  
търсят
  
компания
  
обикновено
  
търси
  
работят
  
фирмите
  
бранша
  
пазар
  
осъзнахме
  
колеги
  
останалите
  
правят
  
конкурси
  
пример
  
аутсорсването
  
страна
  
дава
  
възможност
  
допълнителни
  
процеси
  
оптимизиране
  
дейности
  
най-важното
  
разходи
  
съпътстващите
  
начин
  

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив