Регистрация Забравена парола

home home   Мобилна версия

Интервюта

Добави коментар

Яну 16, 2013

Инж. арх. Валентин Трашлиев е и изпълнителен директор и мажоритарен собственик на „Евро алианс инженеринг“ АД, „Стройинжект“ АД, „Адвал“ АД, „СБ инженеринг“ АД. Компаниите, които управлява, изпълняват обекти в България, Испания, Германия, Сърбия, Финландия и Гърция.

Г-н Трашлиев, къде е България на картата на инфраструктурния пазар на Балканите?
 
- От гледна точка на инфраструктурата, в частност пътна и железопътна, ние сме на доста добро ниво. В момента в България се изграждат големи проекти, пътища и жп линии.  Това е подпомогнато от значителното финансиране от Европейския съюз и по тази причина нашата пътна и железопътна структура се развива с ускорени темпове. Сериозно строителство предстои в Румъния, както и в Сърбия, Босна и Херцеговина, вероятно Черна гора и Македония. Опитът, който придобиха нашите фирми в България през последните няколко години, създава възможност ние да бъдем конкурентен играч на балканския пазар.
 
Как съседите приемат българските компании в тръжните процедури?
 
- Българските компании са добре приети и имат голям авторитет, особено в Сърбия, както и останалите републики от бивша Югославия. По-малко е нашето значение в Румъния, докато пазарът в Гърция за нас е затворен. Турция има огромен потенциал от качествени строителни фирми и затова там нашето присъствие би било много трудно. Има добри шансове и за участие в подобни инфраструктурни проекти в Албания. Искам обаче да подчертая, че нашите фирми в пътното, железопътното и тунелното строителство са на необходимото високо ниво и равностойно участват в търговете на балканските страни.
 
Колко важен е идейният проект на лот 3 Благоевград - Сандански на магистрала "Струма", търгът за който вече е обявен?
 
- След завършване на търговете за проектиране ще бъде обявен и търг за строителството, където проектът вероятно ще определи и начина на строителство на тунелите - дали това ще бъде изпълнено по новоавстрийски тунелен метод (НАТМ) или с тунелопробивна машина (ТПМ). Надявам се, че проектът ще бъде прецизен и ще докаже безспорно единия или другия метод. От моя гледна точка препочитам това да се извърши по НАТМ, тъй като българските дружества са специализирани в този метод, а и той не отстъпва на изпълнение на тунел с ТПМ.
 
Мащабността на проекта предизвиква значителен интерес в много големи европейски строителни компании. В днешните условия на ограничен пазар това е нормално. Надявам се, че възложителят ще подготви такива тръжни условия за строителство, при които българските фирми ще могат да участват с равни възможности с всички останали големи компании. Смисълът на това изречение е, че ние не трябва да бъдем поставени в положение на подизпълнител на външни компании, и то подизпълнител, който ще извърши 100% от работата. Самочувствието за това ни дава и фактът, че при изграждане на софийското метро, където ние показахме потенциала на българските фирми, сами извършихме строителство за над един милиард лева в кратки срокове.
 
Като споменахте метрото, според последните идеи в посока от "Младост" към Бизнес парка то ще продължи и до ИКЕА. Какви са очакванията ви за този обект?
 
- Очакваме в началото на февруари да приключи търгът за офертите до Бизнес парка. Надявам се да бъде обявен скоро и търг да продължението на този метродиаметър, където сигурно ще участват всички лизензирани и доказали се на българския строителен пазар фирми. 
 
Мисля, че темпото, с което се изгражда софийското метро, е сериозно - предпоставка за неговото обезпечаване с финансов ресурс и комплексното завършване на основните артерии. Известно е, че още следващата година ще бъде проведен търг за трети метродиаметър: Горна баня – бул. "Владимир Вазов", при което основната метромрежа ще бъде завършена. Предстои обаче много работа, с която да се обезпечи максималното натоварване на изградената метроструктура. Изграждането на локални транспортни наземни системи, водещи към метростанциите, е от особено значение за ефективното използване на метрото. Изградените буферни паркинги, както и необходимостта от нови ще  докажат категорично своето значение за оптимално използване на метрото и облекчаване на автомобилния трафик в града, намаляване на вредните емисии и доказване на предимството на този транспорт.
 
Може ли тунелът под Шипка да се реализира чрез публично-частно партньорство?
 
- Доколкото знам, за тунела под Шипка ще бъдат осигурени средства през следващия период – 2014 - 2020 г.
Всъщност така нареченото публично-частно партньорство или отдаване на концесия е нещо, което в нашата страна е непознато. Ако трябва да кажа моето мнение, подобни дейности трябва да бъдат изключително атрактивни за частника, сериозно подпомагане от държавата, да носят добри печалби на този, който  го финансира или изгражда, и да е сигурен, че след завършване на срока на тази дейност той ще възвърне всички свои разходи и ще предостави на държавата един добре разработен обект.
 
Кое прави проекта Русе - Свиленград по-апетитен?
 
- Всяка транспортна връзка, която е ефективна и натоварена и по която минава транспорт, от който се печели, може да се счита, че е апетитна. В конкретния случай не бих могъл да заявя конкретно отношение дали това трасе е по-добро или не. Разбира се, много са важни връзките със съседните държави, което определя в голяма степен и необходимостта от транзитно трасе през България.
 
Все по-голям акцент се поставя на железниците. Проявявате ли интерес към проектите Видин - София и София - Септември?
 
- Да, разбира се. Ние сме специализирано дружество, занимаващо се с тунелно строителство и геотехнически съоръжения, и това предопределя нашия значителен интерес към подобни проекти.
 
Можете ли самостоятелно да строите жп тунелите по тези жп трасета?
 
- Разбира се, ние отговаряме на всички условия за изграждане на подобни съоръжения. Метрото го постоихме сами. Всъщност всичко зависи от изискванията на възложителя. Дали търгът ще бъде направен така, че българските компании със своите сравнително малки обороти могат да бъдат равностоен конкурент на големите западни компании.
 
Пътната агенция е към финала на одобряването на проекта на околовръстното от "Бъкстон" до магистрала "Люлин". Кой е най-добрият начин за осъществяването му?
 
- Запознат съм подробно с предвидения тунел и намирам, че той е може би най-правилното решение. Този проект впрочем според мен в контекста на това, което по-горе казах за публично-частното партньорство, считам, че би бил интересен за много изпълнители. Имам предвид, че околовръстният път ще бъде достатъчно  натоварен, особено след завършването на южната дъга от бул. "Цариградско шосе" до района на "Младост". 
 
 
Източник: www.gotovi-proekti.com
 
 
 

Добави коментар

 

Още публикации

Тагове

трашлиев
  
инженеринг
  
българия
  
сърбия
  
гърция
  
пазар
  

 

  

-

  
гледна
  
точка
  
пътна
  
железопътна
  
ниво
  
големи
  
проекти
  
сериозно
  
строителство
  
предстои
  
румъния
  
вероятно
  
фирми
  
последните
  
бъдем
  
българските
  

компании

  
добре
  
особено
  
значение
  
строителни
  
добри
  
подобни
  
обаче
  
участват
  
търговете
  
проект
  
магистрала
  
търгът
  
обявен
  
завършване
  
търг
  
проектът
  
тунелите
  
дали
  
метод
  
натм
  
надявам
  
извърши
  
тунел
  
проекта
  
значителен
  
интерес
  
условия
  
могат
  
подизпълнител
  
изграждане
  
софийското
  
метро
  
сами
  
метрото
  
младост
  
бизнес
  
парка
  
обект
  
метродиаметър
  
изгражда
  
използване
  
необходимостта
  
транспорт
  
шипка
  
публично-частно
  
партньорство
  
държавата
  
трасе
  
софия
  
разбира
  
съоръжения
  

Полезни сайтове

  • bgtop.net

    Топ класацията на българските сайтове

							Владимир Йосифов

Владимир Йосифов
Консултант
София

							Таня Китик

Таня Китик
Консултант
София

							Антон Илиев

Антон Илиев
Брокер
София

							инж. Петър Петров

инж. Петър Петров
Инженер
Стара Загора

Анкета

Имаме ли нужда от закон, който да регламентира дейността на брокерите?
Резултати Архив