Авг 22, 2012 |
|
Домоуправителят – права и задължения Домоуправителят се занимава с недовършени ремонти, с различни аварии, конфликтни ситуации, казуси, които понякога изискват правна консултация, спазва срокове за плащания, събира пари от съседите си и много други не чак толкова приятни задължения. Всичко това изисква свободно време и стриктна организация и коства не малко нерви на всеки. Според „Закона за управление на етажната собственост” (ЗУЕС) всяка сграда трябва да свиква Общо Събрание (ОС) минимум един път годишно. След получаването на разрешение за ползване – АКТ 16 и първоначалното населване на дадена сграда, Общото Събрание (ОС) на етажната Собственост (ЕС) задължително трябва да избере домоуправител. Независимо от сравнително новият закон – ЗУЕС както сега, така и в миналото, много от нас са изпълнявали тази длъжност. Всеки е наясно, че за да си домоуправител трябва да отделяш значително време, да си наясно с нормативната уредба, да владееш адекватна комуникация с различен тип хора. Нека да отговорим на основни въпроси, свързани с етажната собственост: Какво представляват консумативните разходи, за които обитателите на жилищни сгради и комплекси плащат такса всеки месец? "Консумативни разходи" са разходите за осветление, почистване, асансьор и други, необходими за поддържане на общите части на сградата. Колко пари трябва да взима един домоуправител от жителите на блока? Кой и кога може да проверява за какво се харчат парите на входа? Длъжен ли е домоуправителят да предоставя документи за извършените дейности на всеки? Добрият вариант е, когато домоуправителя и касиера на входа са различни хора. В този случай има възможност за по-голям контрол. Естествено, че този който събира и разходва парите, дължи обяснение за всеки похарчен лев. Това, обикновено, се прави с един отчет, който се представя на общото събрание. Парите за домоуправителя се събират от касиера заедно с другите месечни разходи. Сумата, която взима домоуправителят не е голяма и не би трябвало да представлява затруднение за живущите – става въпрос за такса между 2 и 3 лв. месечно за всеки апартамент в сградата. Задълженията на домоуправителя са много и различни, което изисква заплащане, било то и минимално.
В "Закон за управление на етажната собственост" има някои недоразумения относно това как трябва да се събират таксите за общите помещения. Входът, в който живеете е нуждае също и от касиер, който да събира таксите (в закона не се споменава, че домоуправителя трябва да събира задълженията). Възможно ли е Общото Събрание да гласува правилник, който да определя правилата в сградата/комплекса.Например: освобождаване от такси, когато имота не е обитаем, начин на разпределяне на месечната такса (да не е на брой живущи, а на кв.м.), да определя глоби различни от тези в ЗУЕС, да налага различни правила, които не са описани в закона и т.н.? С гласуване на общото събрание и подписване на протокол от всички собственици могат да се определят такси каквито хората решат - дали някои ще се освободят от такива или не, какъв да е размера им, дали да е за брои живущи или таксата да е в зависимост от квадратурата. Може да решат необитаващите имотите си в сградата да не плащат нищо(което е малко вероятно) или да заплащат някаква сума за поддръжка. Това се гласува от етажната собственост. Но в никакъв случай правилата и решенията, които се взимат не трябва да противоречат на ЗУЕС. При дълготраен и неразрешим проблем с шумни съседи Общото събрание на етажната собственост може да поиска наемодателя да прекрати договора с наемателите си. За това е нужно пълното съгласие на всички живущи, което, за съжаление, е трудно постижимо. Какви са процедурите, които трябва да извърши домоуправителят при постъпване в длъжност? В София има кампания за регистриране на етажните собствености. Попълва се една бланка с данни за сградата - РЗП, брой етажи, тип строителство (панел, монолитна..) и се предава в общината. Отделно се представя протокол от ОС с решението за избор на управител. Издават ви едно ламинирано листче в удостоверение на това, че вие сте управител В Интернет цялата процедура е описана подробно: http://www.blgmun.com/bg/content/150/%D ... 0%BD%D0%B0 Всеки собственик или наемател на жилище в сграда или комплекс с много обитатели е длъжен да се запознае с правата и задълженията си. Но, за съжаление, повечето хора смятат тези правила за ненужни и безсмислени. Именно тази неосведоменост предизвиква и проблемите с домоуправителите, които нерядко злоупотребяват с доверието и парите на обитателите. Нерядко самите домоуправители са неосведомени, което пък води до редица други проблеми. Закон за управление на етажната собственост: „чл.1 Този закон урежда обществените отношения, свързани с управлението на общите части на сгради в режим на етажна собственост, както и правата и задълженията на собствениците и обитателите на самостоятелни обекти или на части от тях”. Ето и линк към закона: http://pravoto.com/site/zakonodatelstvo/zakoni/13558-zakon-za-upravlenie-na-etazhnata-sobstvenost-zues
Съществува една нова професия, която цели да улесни обитателите на сградите/комплексите в избора на домоуправител. Професионален домоуправител – оперативен мениджър (персонално ангажиран към Вашата сграда/комплекс служител, който е на Ваше разположение при всеки един възникнал проблем). Професионалните домоуправители се назначават чрез специализирани фирми. В задълженията на един професионален домоуправител влизат: Изготвил: Ванина Колева |
|
|
Добави коментар
Коментари: (1)
Още публикации
Фев 26, 2024
Central BioHub
Други държави
Апр 27, 2020
Антон Илиев
Брокер
София
Тагове
домоуправителят
различни
плащания
събира
пари
други
задължения
изисква
време
организация
управление
етажната
зуес
сграда
общо
събрание
ползване
общото
собственост
домоуправител
закон
длъжност
наясно
комуникация
хора
въпроси
свързани
разходи
обитателите
сгради
плащат
такса
месец
необходими
общите
части
сградата
взима
парите
входа
длъжен
домоуправителят
дейности
домоуправителя
касиера
случай
контрол
отчет
представя
събират
месечни
между
задълженията
заплащане
някои
таксите
закона
органи
управителен
съвет
управител
правилник
вътрешния
ред;
избира
управителния
прекрати
решение
гласува
определя
правилата
комплекса
такси
имота
начин
разпределяне
брой
живущи
правила
протокол
собственици
решат
дали
поддръжка
проблем
наемателите
съгласие
съжаление
комплекс
правата
домоуправители
собствениците
професионален
фирми
•
наематели
водене
нормалното
функциониране
предварително
уточнен
изготвяне
следене
спазване
изисквания
предписания
представляване
пред
събиране
допълнителни
услуги
инвестиционен
фонд
обща
каса
некоректни
платци
собственост;
поддържащи
възложителя;
спорове
отчети
Полезни сайтове
-
Топ класацията на българските сайтове
адвокат Милена Миткова
Адвокат
София
Владимир Йосифов
Консултант
София
Таня Китик
Консултант
София
Антон Илиев
Брокер
София
адв.Галина Чанкова
Адвокат
София
Кристина Найденова
Брокер
София
Държавата и Общините са длъжници на Домоуправителите ! Не им съдействат, а това обезсърчава дори платените домоуправители, защото не могат да поемат още сгради. Истинската мощ на управителите ще се усети при помощ от Държавата, но това не е социално и няма скоро да стане --- В социалната / до социализъм / Франция никой, не може да си помисли дори, че няма да плаща дела си за общи части или сметки. Франция разрешава да не плащате наем, ако сте намерили глупак, който не знае законите, НО ще ви изгонят на улицата ако не плащате на Домоуправителя / там се нарича СИНДИК / . Това, че имате собствено жилище не означава, че може да тормозите съседите с бедността си... Според социалната Франция е така ! Поздрави, Владимир Йосифов, маркетинг и реклама на имоти