Интересът към покупка на имоти в страната се завръща
С 18% са се увеличили търсенията за покупка на жилище в кварталите Дианабад, Витоша, Дървеница и части от Младост. Причината за повишения интерес са събитията в столичния Студентски град, показва анализ за последния месец на Адрес Недвижими имоти. По-голямата част от клиентите се интересуват от едностайни апартаменти до 30 000 евро, сочат данните на компанията.
Според Калоян Богданов, маркетинг мениджър в компанията интересът е насочен към жилища в сравнително спокойни райони, като изисквания към вида строителство рядко се появяват.
Сделките за едностайни жилища в околните на Студентски град квартали представляват около 29% от всички покупки на малки жилища в столицата през последния месец, показва още анализът. Останалите 2/3 от сделките за едностайни жилища са се сключили в традиционно активните за този тип имоти големи жилищни комплекси като Люлин и Дружба.
Извън тази тенденция най-желани остават двустайните жилища, сделките за които представляват около половината от всички вече цяла година. Останалите 50% се разпределят между продадените през изтеклата 2011 г. едностайни (10%) и тристайни жилища (40%).
Най-предпочитаният от купувачите квартал през миналата година е бил Надежда, следван от Люлин, Младост и Бели брези.
Купувачите на апартаментите около Студентски град райони, са хора със заделени пари в брой, които са пазели без конкретна цел, сочи проучването на Адрес. Друга група са по-заможни родители, които купуват жилища за децата си, за да заживеят със състуденти или приятели в близките до Студентски град квартали. Трета група са „пораснали” студенти, които вече са създали семейства с деца, да заживеят в квартал, намиращ се в близост до мястото, което са обитавали с години.
Активно бе първото тримесечие на пазара на имоти в страната, сочи анализът. Релокацията продължава да бъде основна движеща сила на сделките, които през първите три месеца са с около 7-8% повече спрямо последното тримесечие на 2011 година. Активността се катализира и от банковите промоции, които започват да стават все по-наситени с настъпването на пролетта. Поради завръщащият се интерес към новото строителство, малкото останали празни жилища в нови сгради, включително и тези без Акт 16, са основни за периода януари-март сделки. Метрото остава притегателен елемент за покупки както за жилища, така и за малки магазини.
„Оптимизмът, който пазарът на имоти очертава от началото на годината, е безспорен”, коментира Георги Павлов, изпълнителен директор на Адрес. „Близо 45% от купувачите през периода са на възраст до 35 години, около 8% правят покупки с цел инвестиция, 60% от хората търсят жилище в продължение на не повече от 3 месеца, а 20% откриват необходимия имот само за 3 седмици. Тези цифри са недвусмислен знак за един все по-добре развиващ се пазар”, допълва Павлов.
Според данните на Адрес отстъпка над 2 000 евро вече се среща рядко, като тя се случва при около 1/3 от сделките. В същото време анализът на компанията за пазара на наеми сочи, че на активизиране тепърва ще станем свидетели.